ZPRÁVY PLUS - 1.4. v 09:30
Brutálnímu útoku žáka na učitele se dalo předejít. Shodli se na tom v pořadu Nový den na CNN Prima NEWS dětský psycholog Václav Mertin a projektová manažerka PRE SAFE Jitka Vítková. Napadením vyvrcholily jiné problémy. Kdyby se s nimi student svěřil, mohlo to dopadnout jinak. Případ přirovnali k podobným tragédiím z USA.
„Zoufalí lidé dělají zoufalé činy. Nemůžeme vědět, co všechno incidentu předcházelo. Podle minulých incidentů z USA ale pachatel útokem často řešil neúspěch, ze kterého vinil učitele,“ uvedla Vítková s tím, že více ukáže podrobný rozbor.
V případu usmrcení pedagoga Středního odborného učiliště v Ohradní ulici v pražské Michli bylo zahájeno trestní řízení. Z útoku mačetou, po němž učitel zemřel, je podle policie podezřelý devatenáctiletý žák učiliště.
„Často vyjde najevo, že cesta k útoku je dlouhá a školní neúspěch je jen poslední kapkou, kdy nezvládne své reakce a brutálně zaútočí,“ vysvětlila dále Vítková. Podobné zkušenosti má i dětský psycholog Václav Mertin.
„Útok nepřijde z čistého nebe. Na učilišti nejsou žáci, kteří mají samé jedničky, a pak přijde pětka a on takto zareaguje. Je tam nějaký vývoj,“ zdůraznil.
Svou roli mohla podle něj sehrát i pandemie koronaviru. „Covid se na každém z nás nějak podepsal, třeba omezením kontaktů. I u dětí jsou důležité, aniž bychom věděli, jakou roli v tomto případu hraje jeho osobnost a rodina. Faktorů je vždy mnohem více,“ doplnil.
Podle expertů je třeba sledovat, jak člověk snáší kritické reakce, a hlavně s ním mluvit. Podle dětského psychologa je už na nejmenších dětech vidět, jestli jsou agresivnější. Komunikace by tak mohla být klíčem k tomu, aby k podobným tragédiím nedocházelo. Situaci by měl v první řadě podchytit rodič, zároveň by jim standardy správného chování měla vštěpovat i škola, shodli se odborníci.
Předpokládaným motivem činu čtvrtečního útoku byl podle vyšetřovatelů spor mezi ním a pedagogem. To CNN Prima NEWS potvrdil i jeho kolega. „Zrovna mi říkal, že je tu nejpřísnější učitel. A já řekl, že taky nejsem žádný ‚lidovkář‘, také sázím pětky. Jinak bych žáky nedonutil, aby se učili. Jinou možnost, aby se na učivo podívali a nepropadli, nemáme,“ podotkl.