Specializovaný španělský server podrobil Škodu Fabii obávanému losímu testu. Uspěla lépe než BMW řady Gran Coupé 2, Škoda Superb či Enyaq iV, výsledky ale přesto mohly být lepší. Na vině jsou ekologické pneumatiky a vyšší hmotnost.
Specializovaný španělský server km77.com se zaměřuje právě na losí test – zkoušku vyhýbacího manévru. Číslovka v názvu prozrazuje rychlost, která je symbolem bezpečného vozidla. Pokud se automobil dokáže vyhnout překážce v rychlosti 77 km/h, jeho jízdní vlastnosti jsou na vynikající úrovni. Ale pozor – nejde vůbec o samozřejmost, protože většina aut losím testem v této rychlosti neprojde.
Starší Fabia dokázala jet mezi kužely až 80 km/h bez škobrtnutí. To je o 5 km/h rychleji než současný model. Zdroj: Carmagazine.co.uk
Starší Fabia dokázala jet mezi kužely až 80 km/h bez škobrtnutí. To je o 5 km/h rychleji než současný model. Zdroj: Carmagazine.co.uk
Ekologie jízdním vlastnostem neprospívá
Není žádným tajemstvím, že nová auta utěšeně přibývají na váze, o elektromobilech ani nemluvě. V praxi to znamená jediné – v zatáčkách jsou obvykle méně obratné než předchozí generace daných modelů, což je i případ nové Fabie, která je v základním provedení s motorem 1.0 MPI o 91 kg těžší než její stejně motorizovaná předchůdkyně. Přese všechny asistenční systémy nelze ošálit fyzikální zákony a výsledky testů provedených španělskými specialisty tomu odpovídají.
Fabia se tedy zařadila po bok aut, která se mezi kužely nedokázala proplést kritickou rychlostí 77 km/h. Současná generace má sice větší rozvor i rozchod kol a její platforma MQB má mnohem vyšší potenciál pro kvalitu jízdních vlastností než ta původní, ale kromě vlastní hmotnosti je zde ještě jedno ale.
Aby Škoda zredukovala emise CO2 i bez elektrifikace, používá pro svůj subkompakt v základní verzi pneumatiky Continental EcoContact 6. Ty sice redukují valivý odpor o 15 %, což je bonus na straně ekonomiky provozu, ale ne na straně stability. Zvlášť jde-li o relativně úzký rozměr 185/65 R15. Španělští experti na losí test se tak s Fabií 1,0 MPI o výkonu 59 kW dostali při průjezdu tratí vyhýbacího manévru maximálně na rychlost 75 km/h. To není špatný výsledek, ale také ne zcela uspokojivý.
Dnes čipy, dříve sedačky. Výroba ve Škodě vázla před 30 lety z úplně jiných důvodů
Zatímco dnes tisíce nekompletních vozů Škoda rozesetých po odstavných plochách netrpělivě čekají na dodávku chybějících čipů, za socialismu se čekávalo i na mnohem větší součástky. Auta na nich ale přesto nebyla tak závislá jako dnes.
Lepší než větší auta
Od dosažení zmíněné mety dělily Fabii dva kilometry za hodinu. Situaci by asi vylepšily vyšší úrovně vybavení, které používají 16palcové disky s nižším a širším profilem 195/55, například nová verze Monte Carlo. Španělé jinak Fabii vcelku pochválili, například i za práci jejího stabilizačního systému ESC.
Konec konců, malý hatchback byl rychlejší než Superb iV nebo Enyaq iV a dokonce rychlejší než množství jiných aut mnohem zvučnějších jmen jako třeba Mercedes-Benz CLA nebo BMW 2 Gran Coupé. Vzhledem ke stále rostoucímu tlaku na snižování emisí se ale lepších výsledků asi brzy nedočkáme. Zejména elektromobily s vysokou hmotností budou zaostávat – SUV Enyaq iV ujelo trať bez kontaktu s kužely maximálně rychlostí 67 km/h.
Škoda začíná prodávat svůj nejlevnější model. Nový sedan se inspiroval Fabií
Rostoucí ceny nových aut dnes dělají i z dříve lidovějších vozů, jakými byly české škodovky, luxusní zboží. Platí to i pro obrovský indický trh, kde však česká automobilka nedávno zahájila velkou „modelovou ofenzivu“. Na tamním trhu vyjde nová Slavia mnohem levněji než nejmenší Fabia v Česku.