Nehoda vlaku v Mexiku
V hlavním městě Mexika se v pondělí v noci pod tíhou soupravy metra zřítil most vedoucí pět metrů nad rušnou silnicí. Vagony metra se společně s nosníky propadly a uvěznily desítky lidí. Záchranné složky potvrdily 24 mrtvých a 50 zraněných, sedm z nich je v kritickém stavu. Mezi oběťmi jsou i děti. K neštěstí došlo v jihozápadní části města na lince metra 12, která se dlouhodobě potýkala s vážnými konstrukčními vadami.
Místo havárie, kde zasahovaly záchranné složky včetně stovek hasičů, zdravotníků i policistů, je uzavřené. V okolí se po nehodě shromáždily davy lidí včetně zoufalých rodin, které se snažily získat informace o tom, zda mezi oběťmi jsou jejich blízcí, napsala agentura AFP. Záchranáři museli vyprošťovací práce krátce přerušit kvůli obavám, že nestabilní konstrukce může způsobit pád další části vlaku. „Příčiny zhroucení nosné struktury musí určit vyšetřování odborníků,“ uvedla starostka Claudia Sheinbaumová.
Televizní stanice odvysílaly záběry z bezpečnostních kamer, které ukazují chvíli, kdy se nadjezd zbortil. Podle Sheinbaumové praskl jeden z pilířů nadjezdu ve chvíli, kdy po něm vlak metra projížděl. „Slyšeli jsme hlasitou ránu a pak se všechno rozpadlo,“ vylíčila listu El Universal 26letá Mariana, jedna z přeživších cestujících. „Ve vagónu sedělo a stálo hodně lidí,“ dodala.
Hasta el momento este es el informe de la Secretaria de Protección Civil. Lamentablemente hay personas fallecidas y heridos. Me encuentro en el sitio apoyando la instalación del Centro del Mando. La Fiscal se traslada con diversas unidades a hospitales. https://t.co/2nRJT0O81q
— Claudia Sheinbaum Pardo (@Claudiashein) May 4, 2021
Jako o časované bombě mluví mexičtí komentátoři o neštěstí, které se přihodilo v pondělí 20 minut po 22. hodině u stanice Olivos na lince metra 12. Ta byla slavnostně uvedena do provozu v roce 2012. O dva roky později byl už ale provoz na lince kvůli vážným konstrukčním chybám pozastaven.
Equipos de emergencias atienden el descarrilamiento de trenes del @MetroCDMX en estación Olivos de la Línea 12 del Sistema de Transporte Colectivo. Evita la zona y permite el paso de cuerpos de atención. #TrabajandoJuntos pic.twitter.com/IuIn2lY3wt
— Secretaría de Gestión Integral de Riesgos y PC (@SGIRPC_CDMX) May 4, 2021
Korupce, nebo nedbalost?
V roce 2017 dostala linka další ránu, když Mexico City zasáhlo velké zemětřesení. Lidé žijící v okolí nosníků nadzemní dráhy situaci okamžitě oznámili úřadům. „Všude tam jsou rozsáhlé praskliny. I domy v okolí jsou poškozené. Policie dočasně zablokovala kvůli otřesům průjezd těžkých automobilů,“ uvedl v říjnu 2017 pro deník El Universal jeden z místních.
Od té doby město provádělo úpravy linky 12 každý rok. Dohromady do oprav souvisejících s konstrukčními závadami investovalo přes 200 milionů pesos (asi 211 milionů korun). Ani to však nezabránilo pondělní tragédii. Podobně jako u výstavby nových bytových domů se v souvislosti s konstrukcí linky 12 mluví o korupci, nedostatečné kontrole úřadů i nedbalosti při stavbě. Konečnou příčinu havárie budou muset určit vyšetřovatelé.