V nesnesitelném horku bez vody i informací. V pařížském metru uvízly stovky pasažérů

Cestující v pařížském metru zažili ve středu perné chvilky.

Uvěznění v pařížském metru

V úmorném horku, bez pomoci a desítky metrů pod zemí. Cestující v pařížském metru zažili ve středu perné chvilky. Na lince číslo 4, která jezdí většinou bez řidičů, zůstali uvězněni dvě hodiny. Dopravní podnik RATP to považuje za zcela ojedinělý incident. Podle deníku Le Monde je to ale znepokojivá zpráva o stavu pařížské hromadné dopravy pouhý rok před olympijskými hrami, které francouzská metropole bude hostit v létě 2024.

Ve večerní špičce v 19:25 po poruše vlaku na lince 4 mezi stanicemi Porte-d’Orléans a Montparnasse zůstalo v tunelu pět souprav. RATP nezveřejnila, kolik lidí v metru bylo, ale soupravy mají kapacitu až 600 lidí. Podle svědků bylo ve vagónech nesnesitelné horko, lidé neměli vodu ani informace.

„Nemůžeme vás dovézt do stanice. Prosím, nepanikařte a už nám nevolejte,“ zněl hlas pracovníka dopravního podniku ve vagónech. Někteří proto dopravnímu podniku psali zoufalé zprávy na sociálních sítích. „Tak co, RATP? Hnete sebou?! Dvě hodiny a deset minut uvěznění v troubě linky 4 a první zpráva po dvou hodinách? To je skandál, jsou tu staří lidé, děti, bez vody, bez pomoci,“ sdělovali.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Zastavil běsnění na dětském hřišti. Mladý poutník po katedrálách zahnal bodajícího šílence

Dopravní podnik se zmohl jen na uklidňování na dálku. „Děkujeme, že nepanikaříte a nesnažíte se otevřít dveře,“ uvedl jeho pracovník. Některým cestujícím však povolily nervy a vzali situaci do svých rukou. „Po třiceti minutách, kdy jsme neměli žádné zprávy, lidé spustili alarm. Jeden pán otevřel dveře a všichni jsme odcházeli tunelem, a to v úplné tmě,“ popsali cestující metra.

Problémy byly i na dalších linkách

K dalšímu problému došlo prakticky ve stejnou chvíli na trase linky 13, oba kolapsy spolu ale nesouvisely. Na této trati RATP metro sama raději vypnula, protože se potýkala s výpadkem počítačového systému.

Do třetice si dopravní podnik utrhl ostudu, když se tentýž večer zastavily i příměstské vlaky RER na trase B a D na severu metropole. Poruchy se staly v situaci, kdy teploty v Paříži přes den dosahují 30 stupňů Celsia. Evakuace pasažérů skončila až ve 21:30.

Vedení dopravního podniku, v jehož čele stojí bývalý premiér Jean Castex, se dušuje, že byl výpadek zcela ojedinělý a došlo k němu za podmínek, které se už nikdy nebudou opakovat. Pořadatelé pařížské olympiády ale kladou důraz na ohleduplnost her k životnímu prostředí a veřejná doprava je stěžejní součástí tohoto plánu.

„Trasy mezi východem a západem města jsou relativně spolehlivé díky nedávné automatizaci linky 1 a RER A, které dobře funguje. Severojižní osa je ale křehká,“ uvedl Arnaud Bertrand z občanské asociace Plus de trains, která usiluje o posílení kolejové dopravy. „Na trasách RER B a D jsou obtíže každý třetí večer, stejné je to i na linkách 7, 12 a 13. Skutečnost, že se incident stal na nedávno automatizované lince 4, která by měla být spolehlivá, není příliš uklidňující,“ dodal.

Podobný incident, jaký obyvatelé Paříže zažili ve středu večer, jistě není druh reklamy, o který by pořadatelé olympijských her stáli, poznamenal deník Le Monde.

Tagy: