V Praze vyjede ve čtvrtek první autobus s novým designem, do 10 let přemalují všechny

První autobus v nové vizuální šedo-červené podobě vyjede v Praze ve čtvrtek 17 září. Vůz bude nasazen na linku 176 z Karlova náměstí na Strahov. Po schválení kompletního designového manuálu bude dopravní podnik (DPP) objednávat nové autobusy výhradně v nové podobě. Tu schválili pražští radní letos v srpnu.

„Toto je zkušební vzorek, na kterém grafici s DPP a výrobcem testovali různé odstíny a detaily, jak by autobus měl být nalakován. Je to vůz, který by stejně šel na celolakovou přeměnu, takže jsme ani za tento autobus neutratili nic navíc,“ říká náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Oproti dřívějším podobám má vůz podle Scheinherra méně barev, takže je na něm méně dílů nalakovaných v odlišných barvách. „A je jich i dokonce menší počet,“ zdůrazňuje. Nový design tak podle něj nebude při údržbě stát víc peněz než u starých vozů.

Jízdenky pražské MHD by mohly příští rok zdražit o osm korun, uvedl náměstek Scheinherr

Jízdenky v pražské MHD by mohly v příštím roce zdražit o osm korun. Třicetiminutová jízdenka by stála místo 24 korun 32 a devadesátiminutová by zdražila z 32 na 40 korun, uvedl v úterý náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě). Ceny by se mohly zvyšovat v souvislosti s plánovaným zdražením ročních kuponů o 365 korun na 4 015 korun. Na změnách jízdného se ale dosud koalice Pirátů, Prahy Sobě a Spojených sil pro Prahu (TOP 09 a STAN) neshodla.

„Tento design je z 98 procent konečný. Budeme ještě dolaďovat piktogramy, bude se dolaďovat logo, takže nějaké drobnosti tam ještě budou, ale v zásadě je to konečný design,“ vysvětluje generální ředitel DPP Petr Witowski.

Staré vozy se přemalovávat nebudou

Manuál bude hotov do konce letošního roku. Popisovat bude 76 typů vozidel pražské integrované dopravy (PID). V dokumentu bude uvedeno například to, kde má být logo PID nebo kde budou orientační piktogramy. „Po schválení (vedením města) se stane standardem a tyto podoby budeme v pražských ulicích i ve Středočeském kraji potkávat,“ říká Petr Tomčík, ředitel organizace Ropid, která plánuje pražskou MHD.

DPP nebude přemalovávat staré vozy, ale při obměně vozového parku bude nakupovat autobusy objednávat v nové podobě. Přemalovávat původní vozy bude jen ve výjimečných případech. Podnik obnovuje vozový park po asi stovce autobusů ročně. Celkem jich má přes tisícovku. Bude tedy trvat přibližně deset let, než budou všechny vozy jezdit v nové podobě.

Vedení města změnu v minulosti zdůvodňovalo zejména tím, že se systém PID postupně rozšiřuje do Středočeského kraje a spolu s tím je vhodná doba na sjednocení podoby vozů v celém systému, aby bylo jasné na první pohled, že v daném dopravním prostředku platí jízdenka PID.

Nový design nebude podle Scheinherra stát žádné peníze navíc

Změnu podoby vozů v uplynulých týdnech kritizovala například opozice nebo koaliční Spojené síly pro Prahu (TOP 09 a STAN). „V době koronavirové krize mají být finanční prostředky využity smysluplněji ve prospěch obyvatel Prahy. Doba není tomuto nakloněna a tyto návrhy působí nevhodně, obzvláště ve chvíli, kdy naši koaliční partneři vedou také debatu o zdražování MHD a parkování v hlavním městě,“ uvedl začátkem srpna předseda klubu Spojených sil Jiří Pospíšil.

Scheinherr kritiku opakovaně odmítl, město podle něj nový design nebude stát žádné peníze navíc.

Tagy: