reklama

Auto není autobus. Praha bude elektronicky hlídat jízdu ve vyhrazených pruzích

Plynulost jízdy vozidel městské hromadné dopravy (MHD) nebo integrovaného záchranného systému mají zlepšovat vyhrazené jízdní pruhy. Jejich ignorace ze strany ostatních řidičů vede k dalším sledovacím opatřením.

reklama

Vjet v Praze osobním autem do jízdního pruhu vyhrazeného pro autobusy MHD a vozy taxi bude pro peněženky řidičů podstatně rizikovější než dosud. Technická správa komunikací (TSK) začíná provoz v těchto pruzích kontrolovat kamerami a hříšníky bude město pokutovat podobně jako při překročení rychlosti ve sledovaných úsecích.

Jízda v pruhu pro autobusy zatím není příliš důsledně pokutována, protože policisté či městští strážníci už nejsou jednoduše s to přibývající kilometry těchto pruhů pokrývat svojí přítomností. V nadsázce by totiž nedělali nic jiného. Ponechme nyní stranou také fakt, že na spoustě míst se jejich zřizování jeví jako čistě samoúčelné –⁠ i když ne tolik jako v případě některých cyklostezek.

Na jednom z kritických úseků pražské dopravy se vedení města rozhodlo kvůli dosavadnímu stavu, kdy jsou vyhrazené pruhy v dopravních špičkách zhusta ignorovány, zakročit. Pokud tedy napříště povezete tetičku z letiště, držte se po minutí benzinky na úrovni sídliště Dědina raději vlevo –⁠ v opačném případě vás čeká obsílka od magistrátu.

Velký bratr opět zasahuje

Jestliže užití mnohých „státních“ kamerových systémů ve městech je silně diskutabilní záležitostí, elektronický monitoring využívání vyhrazených jízdních pruhů na exponovaných místech (tedy ne například na konci Modřan) smysl dává.

Technická správa komunikací si už před dvěma lety nechala vypracovat studii, ze které mimo jiné vyplynulo, že řidiči na některých místech vyhrazené pruhy prakticky ignorují. Jedním z těchto míst je právě inkriminovaná horní část Evropské ulice. Nedávno se zde rozběhl testovací režim kamerového systému, který by měl umět rozlišit osobní auto od autobusu a též rozpoznat vozidlo taxislužby.

Pakliže v současnosti pod jednou ze dvou kamer na sledovaném úseku projedete neoprávněně, postihu se zatím bát nemusíte. Podle Barbory Liškové z TSK poběží systém do konce roku pouze pokusně. I když... „Záznamy budou sloužit jen jako podklad pro budoucí možný proces automatického zasílání podezření na přestupek přímo ve správním řízení,“ uvedla Lišková s tím, že systém je aktivní ve všední dny vždy od 6:00 do 9:00 a od 14:00 do 19:00 hodin.

Nejen trestat

Podle Barbory Liškové není smysl nových kamer jen v represi: „Systém v budoucnu řidiče upozorní pomocí svislého dopravního značení s blikači a zobrazenou SPZ na porušování pravidel. Pokud řidič zareaguje a vyhrazený jízdní pruh opustí, tak k žádnému pokutování nedojde.“

Cena půl milionu korun za zavedení celého systému se zdá být přiměřená, méně přiměřeně už se ale jeví poměr instalovaných zařízení, která mají řidiče perzekvovat, a těch, která jim mají pomoci –⁠ například s parkováním na plochách typu P+R, kterých se stále nedostává.

Podle aktuálních údajů organizace ROPID je v Praze délka vyhrazených jízdních pruhů celkem 31,76 kilometru, dalších 13,3 kilometru mohou jet autobusy po tramvajovém tělese.

Tagy:

Hlavní zprávy

Vědci stvořili živé roboty, kteří se sami rozmnožují. Byl to pro mě šok, přiznal expert

Američtí vědci, kteří stvořili první živé stroje známé jako xenoboti, přišli s další převratnou informací – tyto formy života jsou nyní schopné se rozmnožovat, a to zcela jiným způsobem než rostliny nebo živočichové. Xenoboti by tak v budoucnu mohli posloužit například při ochraně životního prostředí nebo i v medicíně, informuje web stanice CNN.

Za fandění dva miliony. Rosol daviscupovými požadavky naštval Kaderku, hrozí soud

Střídání stráží. Tak by se dalo nazvat vystoupení českého daviscupového týmu na finále Davis Cupu. Ačkoliv se od něj nic nečekalo, pořádně potrápil o poznání silnější Francouze i Brity a jmenovitě se o to zasloužili mladíci Tomáš Macháč a Jiří Lehečka. Výběr kapitána Jaroslava Navrátila nestál na výkonech zkušeného Jiřího Veselého, a už vůbec ne na Lukáši Rosolovi. Ten byl původně v nominaci, ovšem kvůli údajným požadavkům na odměnu se nakonec v Innsbrucku nepředstavil.

Spojil Babiše a Fialu: Mělo to přijít už dávno. Jak chce očkovat milion lidí za týden?

Designovaný premiér Petr Fiala (ODS) a premiér v demisi Andrej Babiš (ANO) se kvůli pandemii koronaviru měli spojit už dávno, míní stomatolog z iniciativy Lékaři pomáhají Česku Radek Mounajjed, který zorganizoval úterní tiskovou konferenci obou politiků. Třetí dávkou vakcíny proti koronaviru chce v Česku naočkovat milion lidí za týden, ideálně za ten příští. V rozhovoru pro CNN Prima NEWS vysvětlil, jaký má plán.

Záhadná smrt šestileté dívky, rodiče viní lékaře. Tvrdili, že léčba je kvůli autismu těžká

Nejasnosti kolem smrti své dcery chtějí vyjasnit Rachel a Luke Bradfordovi z Velké Británie. Lékaři totiž v létě 2017 poslali šestiletou Coco z pohotovosti domů, přestože v sobě nedokázala udržet žádné tekutiny. Šlo podle nich jen o zánět trávicí soustavy. Dívka později v nemocnici zemřela na vícečetné selhání orgánů. Rodiče obviňují nedůsledné lékaře ze zanedbání péče. Ti údajně tvrdili, že je Coco těžké léčit, protože trpí autismem. Nyní probíhá oficiální prošetření příčin smrti u soudu.

Prymula: S očkováním dětí bych počkal. Na trhu je pro ně bezpečnější vakcína než Pfizer

Očkovat, či neočkovat malé děti proti nemoci COVID-19? Otázka, na kterou hledá odpověď většina rodičů. Zatímco stanovisko ministra zdravotnictví i České vakcinologické společnosti mluví jasně, další odborníci už si tak jistí nejsou. Například Roman Prymula v rozhovoru pro CNN Prima NEWS doporučuje počkat. Ve schvalovacím procesu je podle něj vakcína Valneva, která je pro děti bezpečnější.

reklama

Domácí zpravodajství

reklama