Plynulost jízdy vozidel městské hromadné dopravy (MHD) nebo integrovaného záchranného systému mají zlepšovat vyhrazené jízdní pruhy. Jejich ignorace ze strany ostatních řidičů vede k dalším sledovacím opatřením.
Vjet v Praze osobním autem do jízdního pruhu vyhrazeného pro autobusy MHD a vozy taxi bude pro peněženky řidičů podstatně rizikovější než dosud. Technická správa komunikací (TSK) začíná provoz v těchto pruzích kontrolovat kamerami a hříšníky bude město pokutovat podobně jako při překročení rychlosti ve sledovaných úsecích.
Jízda v pruhu pro autobusy zatím není příliš důsledně pokutována, protože policisté či městští strážníci už nejsou jednoduše s to přibývající kilometry těchto pruhů pokrývat svojí přítomností. V nadsázce by totiž nedělali nic jiného. Ponechme nyní stranou také fakt, že na spoustě míst se jejich zřizování jeví jako čistě samoúčelné – i když ne tolik jako v případě některých cyklostezek.
Na jednom z kritických úseků pražské dopravy se vedení města rozhodlo kvůli dosavadnímu stavu, kdy jsou vyhrazené pruhy v dopravních špičkách zhusta ignorovány, zakročit. Pokud tedy napříště povezete tetičku z letiště, držte se po minutí benzinky na úrovni sídliště Dědina raději vlevo – v opačném případě vás čeká obsílka od magistrátu.
Velký bratr opět zasahuje
Jestliže užití mnohých „státních“ kamerových systémů ve městech je silně diskutabilní záležitostí, elektronický monitoring využívání vyhrazených jízdních pruhů na exponovaných místech (tedy ne například na konci Modřan) smysl dává.
Technická správa komunikací si už před dvěma lety nechala vypracovat studii, ze které mimo jiné vyplynulo, že řidiči na některých místech vyhrazené pruhy prakticky ignorují. Jedním z těchto míst je právě inkriminovaná horní část Evropské ulice. Nedávno se zde rozběhl testovací režim kamerového systému, který by měl umět rozlišit osobní auto od autobusu a též rozpoznat vozidlo taxislužby.
Pakliže v současnosti pod jednou ze dvou kamer na sledovaném úseku projedete neoprávněně, postihu se zatím bát nemusíte. Podle Barbory Liškové z TSK poběží systém do konce roku pouze pokusně. I když... „Záznamy budou sloužit jen jako podklad pro budoucí možný proces automatického zasílání podezření na přestupek přímo ve správním řízení,“ uvedla Lišková s tím, že systém je aktivní ve všední dny vždy od 6:00 do 9:00 a od 14:00 do 19:00 hodin.
Nejen trestat
Podle Barbory Liškové není smysl nových kamer jen v represi: „Systém v budoucnu řidiče upozorní pomocí svislého dopravního značení s blikači a zobrazenou SPZ na porušování pravidel. Pokud řidič zareaguje a vyhrazený jízdní pruh opustí, tak k žádnému pokutování nedojde.“
Cena půl milionu korun za zavedení celého systému se zdá být přiměřená, méně přiměřeně už se ale jeví poměr instalovaných zařízení, která mají řidiče perzekvovat, a těch, která jim mají pomoci – například s parkováním na plochách typu P+R, kterých se stále nedostává.
Podle aktuálních údajů organizace ROPID je v Praze délka vyhrazených jízdních pruhů celkem 31,76 kilometru, dalších 13,3 kilometru mohou jet autobusy po tramvajovém tělese.