V noci policisté rychlost u silnic neměří. Důvodem je jejich bezpečnost, říká mluvčí


Mezi řidiči se šíří „zaručená“ informace, že policie v noci s přenosnými radary neměří a rychlost se po setmění tak trochu přehlíží. Pravda je to jen napůl. Ano, policisty stojící u krajnice s radarem na trojnožce ve tmě opravdu nepotkáte, ale rozhodně to neznamená, že na rychlost nikdo nedohlíží.

Na motoristických fórech a sociálních sítích se v poslední době často řeší, jestli policie v noci vůbec používá radary. Jedni tvrdí, že přenosné „trojnožky“ technicky nezvládají měření za tmy, druzí jsou přesvědčeni, že policisté prostě v noci rychlost neřeší. Odpověď od Policie České republiky je ale jasná.

K TÉMATU: Řidiči se na železničním přejezdu navzájem oslňují, hrozí jim pokuta. Jak se správně chovat?

„Tato zařízení sice měření v noci umožňují, ovšem z taktických důvodů a zejména kvůli bezpečnosti většinou policisté v noci využívají jiný způsob měření rychlosti,“ prozradil CNN Prima NEWS mluvčí policie David Schön. Policista, který by stál v noci u krajnice s přenosným radarem, je totiž hůř vidět a mohl by ho tak některý z řidičů ohrozit. Proto se tento způsob měření za tmy běžně nevyužívá.

Nejde tedy o žádnou úlevu pro ty, kteří rádi jezdí rychle, ale pouze o snahu snížit riziko pro samotné policisty. To, že v noci nevidíte u krajnice trojnožku, ale neznamená, že není nikdo, kdo by vaši rychlost kontroloval. Policie se totiž po setmění více spoléhá na radary zabudované v autech.

Od starších Octavií až po výkonná BMW

Aktuálně jezdí s radarem na palubní desce hned několik různých modelů - od starší Škody Octavia, přes Kodiaq, až po nadupané BMW řady 5. Dnes už navíc neplatí, že rychlost měří pouze civilní vozidla. Radary za skly často číhají už i v tradičně zbarvených policejních autech. U těch civilních pak nemají řidiči prakticky šanci poznat, že jde o policisty, jelikož všechny dříve „okaté“ prvky už jsou v současnosti maximálně maskované.

Kromě hlídek v autech pracují v noci i další systémy, hlavně ty automatizované. Bez problémů fungují například úseková měření, kamery pro okamžité měření rychlosti nebo napevno umístěné stacionární radary, které nejčastěji využívají obce ke zpomalení rychle projíždějících vozidel. Tyto systémy si s tmou poradí bez potíží a pokuty rozesílají stejně ve dne i v noci.

Podobně je to i s kamerami na křižovatkách, které sledují, zda řidiči respektují červenou na semaforu. Jediný způsob měření, který se za tmy běžně neprovádí, je tedy právě pomocí přenosného radaru na trojnožce u krajnice. Tma ale není jediným omezením pro měření tímto způsobem.

Konkrétní místa nejsou často tajemstvím

Policisté radar na trojnožce totiž nemohou jen tak vzít a postavit ho, kam se jim zlíbí. K měření rychlosti dochází podle policie zpravidla na místech, kde je statisticky dokázáno, že se tu stává velké množství dopravních nehod zaviněných právě nepřiměřenou rychlostí. Dále také na místech, kde může být rychlými řidiči narušena bezpečnost chodců a dalších zranitelných účastníků provozu.

To znamená nejčastěji v obcích mezi autobusovými zastávkami, u základní či mateřské školy nebo u volnočasového centra pro mládež. Kde číhají policisté s radary, navíc není mnohdy žádným tajemstvím. Kompletní souhrn takových míst najdete například na portálu Hlavního města Prahy či na stránkách policie, obvykle když je v plánu nějaká větší akce.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Rozhoduje u nehod barva auta? Čísla ukazují nejrizikovější odstín, expert zmínil jinou věc