Vánoční kolekce zdražují, prodejci oprášili staré triky. Experti radí, kdy nejlépe nakupovat
Obchodníci oprášili loňskou taktiku a nabízejí zákazníkům cenově „přepálené“ vánoční kolekce a adventní kalendáře. Nedočkaví spotřebitelé se proto nyní vrhají do nevýhodných nákupů, za které utratí i několik stovek korun zbytečně. Obchodní řetězce totiž před blížícími se svátky srazí ceny a budou je nabízet ve velkých slevách. Spotřebitelské organizace proto doporučují, aby lidé s nákupy počkali a hlídali ceny produktů, které chtějí koupit.
S předraženými vánočními kolekcemi se lidé mohli setkat během loňských svátků. Podobná situace na pultech regálů se odehrává i letos, kdy obchodníci nabízejí podobné ceny. Například loni se během listopadu prodávaly předražené čokoládové kolekce okolo 900 korun za kilogram. Například Orion vánoční kolekce velká rodinná o hmotnosti 700 gramů se prodávala za 629 korun, tedy za kilogram 899 korun. Letos se spotřebitelé mohou setkat s cenou 349 korun. Háček je v tom, že se jedná pouze o hmotnost 350 gramů, tedy za kilogram zaplatíme necelou tisícovku. Tedy daleko více, než bychom za kilogram čokolády zaplatili v minulém roce. Nutno podotknout, že cena 349 korun je zlevněná z nabízených 399 korun.
ČTĚTE TAKÉ: Babišův střet zájmů je taktická hra, míní Balšínek. Spor je o to, zda do ní přizvat veřejnost.
Podobné ceny můžeme vidět i u jiných produktů. Podobně je na tom Orion vánoční kolekce červená s hmotností 351 gramů. Ta se nabízí okolo 300 korun a za kilogram utratíme 854 korun. Dětská kolekce Figaro je nabízena za 379 korun při hmotnosti 430 gramů. Přepočet na kilogram činí 883 korun.
Čtěte také
Srovnávač cen Kupi.cz už na konci října varoval, že obchodníci se do podobných triků pouštějí i nyní. „Letos jsme u některých balení mohli sledovat překročení hranice 1 200 korun za kilogram. Rozdíly mezi obchody jsou přitom znatelné. Zatímco jeden řetězec drží ceny na loňské úrovni, jiný stejnou kolekci prodává o třetinu dráž. Spotřebitelé by se měli dívat na cenu za kilogram, nikoli jen na cenu za krabičku. Rozdíl může být i stovky korun,“ uvedla datová analytička portálu Kupi Monika Kopčilová.
Podle Kopčilové jsou hned tři důvody, proč obchodníci cenu vánočních kolekcí drží výš. Podle ní jsou na vině rozdílné ceny mezi řetězci nebo například menší gramáž. Výrobci totiž mnohdy zachovávají vzhled i balení, ale zmenšují hmotnost produktu. Pro zákazníky to může být matoucí, protože mohou vidět nižší cenu, přesto si připlácejí. Posledním důvodem je fakt, že obchodníci startovní cenu nastřelí a těsně před svátky začínají zlevňovat a oznamují slevy ve výši desítek procent.
Podobný scénář jsme mohli vidět už loni. Obchodníci totiž začali nabízet velké slevy a kolekce se ihned staly cenově dostupnými. Podobný postup doporučuje i spotřebitelská organizace dTest. „Ceny čokoládových kolekcí a dalších sezónních výrobků si určují prodávající a zákon jim v tomto ponechává volnost. Vysoká cena zboží sama o sobě není nekalá ani nezákonná. Spotřebitelé mají možnost na tyto vysoké ceny reagovat, a to především tak, že zboží za vysokou cenu nekoupí. Naopak mohou nakoupit levnější zboží u konkurence anebo posečkat na slevu,“ řekla pro CNN Prima NEWS mluvčí dTestu Lucie Korbeliusová.
Letos překvapí i cena adventních kalendářů
Podobně jako čokoládové kolekce jsou na pultech obchodů k dostání i adventní kalendáře. Ty také prošly velkým cenovým výkyvem. Například Lindt adventní kalendář 124 gramů lze pořídit za 259 korun, tedy v přepočtu za 2 095 korun za kilogram. Někteří obchodníci jej však nabízejí za 299 korun. Srovnávač Kupi.cz uvádí, že běžná cena tohoto kalendáře je okolo 200 korun a v akcích se dá pořídit za 136 korun. Nejvýhodnější byl kalendář ve slevě 45 procent s cenou 110 korun.
Kopčilová upozorňuje, že adventní kalendáře jsou přeci jen levnější než v loňském roce. Na druhé straně je to vykoupeno tím, že se na trhu objevuje „smrskflace“ a úprava obsahu čokolády. „Může se tak stát, že letos v balení nenajdete takové množství produktů, na jaké jste byli zvyklí,“ upozorňuje Kupi.cz.
Spotřebitelé by i proto u adventních kalendářů měli počkat s nákupem na pozdější dobu. Organizace dTest navíc varuje před praktikami obchodníků, kteří mohou mást zákazníky zobrazováním slev. Prodejci někdy počítají slevu z ceny „běžné“ či „obvyklé“, to však není v souladu se zákonem. Jindy cenu označují jako „naše cena“ či „nejnižší cena“, což může ve spotřebiteli vyvolat dojem slevy. V případě, že prodávající neinformuje řádně spotřebitele o ceně, například neuvádí nejnižší cenu za posledních 30 dnů anebo slevu počítá z jiné ceny, může se jednat o přestupek. Rovněž vizuálně zaměnitelné cenovky se slevovou cenovkou mohou spotřebitele klamat, a tudíž by se mohlo jednat o nekalou obchodní praktiku. „Spotřebitelé se v těchto případech mohou obrátit na dozorový orgán, především na Českou obchodní inspekci, s podnětem na podezření ze spáchání nekalé obchodní praktiky,“ uvedla Korbeliusová.
Podle ní by lidé měli dát pozor na nakupování ve slevách a případně hlídat nejnižší cenu za posledních 30 dní, která je uvedena na cenovce.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Vánoční cukrovinky vyjdou nejdráž v historii, říká ekonom. Ceny kakaa jsou jako na houpačce