Jídlo hraje často hlavní roli v politických kampaních. Andrej Babiš (ANO) v minulosti krmil voliče gulášem a koblihami, hnutí STAN rozdávalo český česnek. Na tuzemské potraviny letos sází i SPD, která bude pořádat „český jarmark“.
„SPD vrátí levné a kvalitní potraviny do českých supermarketů. Naším cílem je podpora českých zemědělců a českých potravin za férové ceny,“ stojí v letáčku SPD. V kampani chtějí politici objíždět krajská města, ve kterých uspořádají jarmark, a to od 10 do 16 hodin.
Piráti versus Babiš. Jednání o nedůvěře ukázalo, jaká nás čeká kampaň před volbami
Jednání Sněmovny o nedůvěře vládě bylo plné osobních invektiv a pomluv. Za pozornost stojí, jak se do sebe naváželi hlavně premiér Andrej Babiš (ANO) a Piráti. Podle experta na politický marketing Karla Komínka nás před sněmovními volbami čeká velmi emoční kampaň.
Lidé si budou moct nakoupit například vejce za 1,99 koruny za kus. Kilo jablek má stát 9,90 koruny, kilo brambor 4,60 koruny, máslo 25,90. Podle šéfa SPD Tomia Okamury žádná z potravin nebude dotovaná.
„Hnutí SPD žádným způsobem žádný z produktů nesponzoruje a ani nemá žádný podíl na zisku. Zemědělci budou prostě prodávat výrobky za ceny, které oni chtěj. A to jsou ceny uvedené v našich novinách, o kterých nás informovali,“ napsal CNN Prima NEWS Okamura.
ČSSD měla pomeranče, STAN česnek
Obchodníci označili takový návrh za nesmysl, který by vedl ještě k vyšším cenám potravin. Návrh také nahrával velkým producentům. Mezi největší české konglomeráty v potravinářství patří holding Agrofert, který spadá do svěřenského fondu premiéra Andreje Babiše (ANO). Poslanci nakonec všechny návrhy na kvóty na potraviny smetli ze stolu.
Okamura ale odmítá, že by takový návrh nahrával Agrofertu. „Spolu s Agrární komorou jsme vytvořili seznam potravin, je tam asi 120 položek, které je schopna produkovat Česká republika. Obchody by měly prodávat hmotnostní podíl všech položek prodaných za rok. To znamená, že u některých položek jsme schopni produkovat 20 procent, u některých 80. Průměr by měl být 55 procent,“ vysvětloval Okamura návrh.
Letní kina i česnek na zlé duchy. Strany se v kampani předhánějí s originalitou
Strany se začínají předhánět v tom, jak před volbami zaujmout voliče. Například ODS v rámci kampaně oprášila letní kina. Starostové a nezávislí zase budou rozdávat česnek, aby „vyhnali zlé duchy z krajských úřadů“.
SPD není jediná, která se v kampani snaží zaujmout jídlem. Současný premiér Babiš v kampaních pravidelně rozdává koblihy. Při komunálních volbách pořádalo hnutí ANO takzvané sousedské večeře, kdy lidé mohli přijít na guláš a pivo zdarma.
ČSSD rozdávala pomeranče, které symbolizovaly oranžovou barvu charakteristickou pro stranu. „ANO jde na lidi s koblihami, my půjdeme s pomeranči, jsou zdravější,“ říkal tehdy lídr v Brně Oliver Pospíšil.
Hnutí STAN zase v loňských krajských volbách vsadilo na český česnek. Chtělo jím symbolicky vyhnat zlé duchy z krajských úřadů. „Má schopnost léčit, uzdravovat, čistit. Říká se dokonce, že zahání zlé duchy a pomáhá proti upírům,“ hlásil při zahájení kampaně do krajských voleb šéf STAN Vít Rakušan.
Jestli strany opráší lákadla v podobě potravin, není zatím jasné. „Detaily kampaně zatím prozrazovat nebudeme, vše představíme při jejím zahájení, které plánujeme na přelom srpna a září,“ napsal CNN Prima NEWS hlavní manažer hnutí ANO Jan Richter. Detaily kampaně ladí i další strany.