Letní kina i česnek na zlé duchy. Strany se v kampani předhánějí s originalitou

Strany se začínají předhánět v tom, jak před volbami zaujmout voliče. Například ODS v rámci kampaně oprášila letní kina. Starostové a nezávislí zase budou rozdávat česnek, aby „vyhnali zlé duchy z krajských úřadů“.

Politické spektrum je roztříštěné a lidé mají na výběr mezi desítkami stran. O to víc se některé partaje snaží zaujmout. Například ODS pořádá po celé republice letní kina zdarma, stejně jako před sněmovními volbami v roce 2017. Voliče letos lákají na film 3Bobule. Kromě toho kandidáti do krajského zastupitelstva pořádají cyklojízdy po okolních obcích.

Kandidáti hnutí STAN budou zase během kampaně rozdávat český česnek. „Některé kraje jsou nemocné, obzvláště ten Středočeský. Víme, jaký potřebují lék, pokusíme se ho symbolicky vyléčit,“ lákají Starostové v kampani.

Piráti zase využijí autobus, kterým jezdili už v rámci kampaně do posledních sněmovních voleb. Přes celý vůz je nápis Šance změnit budoucnost. Kromě toho chtějí Piráti nabídnout „vhled do budoucnosti“ pomocí brýlí pro virtuální realitu.

„Lidé, kteří navštíví naše akce, mohou vidět hydroponický systém na pěstování plodin, 3D tiskárnu nebo holografický projektor. Zároveň si mohou vyzkoušet virtuální realitu nebo elektrickou jednokolku,“ uvedl volební manažer Pirátů Pavel Štěpánek.

Sociální demokraté s novým logem

ČSSD chystá začátek kampaně na 17. srpna. Podle informací CNN Prima NEWS chce zaujmout novým vizuálem. Nové, tmavě červené logo už strana používá na sociálních sítích. Má jít o návrat k tradičním barvám sociální demokracie. Navíc se to podle některých sociálních demokratů nabízelo ve spojení s červeným svetrem, kterým proslul šéf strany Jan Hamáček během koronavirové krize.

Kontaktní a kreativní kampaně jsou podle Karla Komínka z Institutu politického marketingu důležité, protože lidé si ke stranám utvoří silnější vztah. „Lidé si u volební urny nebudou pamatovat body z volebního programu. Ale budou si pamatovat, jak se cítili při setkání s politiky. Interakce s lídrem je důležitá, a proto je důležité být v terénu. Ačkoliv to na první pohled nedává smysl, zanechá to pozitivní dojem,“ řekl pro CNN Prima NEWS.

„Když jdete po ulici a někdo vám dá dárek, budete si pamatovat, že to byl milý pán, který se zdá kompetentní. A ani si to nemusíte uvědomovat,“ vysvětlil Komínek.

Podle lektora komunikace na VŠE Jiřího Mikeše je však důležitější, jak lídři vystupují v televizních debatách. „Ty kampaně jsou svým způsobem připomínkové. Rozhodující bude, jak budou vystupovat v televizi a jak se tam budou prezentovat. Většina těch politiků neumí vystupovat, nejsou rétoři. Holt ti noví Kalouskové nebo Rathové se tady zatím neobjevili,“ zhodnotil pro CNN Prima NEWS Mikeš.

Současné předvolební kampaně podle něj nejsou o moc kreativnější, než bývaly dříve. „Opakuje se to. Ze začátku, když ještě Zeman bojoval a používal Buzkovou a Grosse, to bylo nápaditější. Kdo pochopitelně bude dobrý, jsou Piráti. Jejich slogan ,Pusťte nás na ně‘ byl dokonalý. Na postupu je ale i sociální demokracie. Začíná uvažovat trošku jinak, neodepisoval bych ji,“ doplnil Mikeš.

Prezident Zeman ve volební kampaní využíval rovněž autobus s názvem Zemák, šlo o vyřazenou karosu. Autobus měl na střeše nápis „Václave, dobrý let! Miloš“. Zeman tak upozorňoval na svého tehdejšího rivala Václava Klause, který se někdy na svá předvolební setkání přepravoval i vrtulníkem.

Tagy: