Velebený smolař Russell. Výhru v F1 „potopil“ Mercedes, přesto se zrodila hvězda

Poprvé v kariéře ve formuli 1 dosáhl na body, ale to ho příliš neuchlácholilo. Britský pilot George Russell dostal v Bahrajnu jedinečnou příležitost – při absenci Lewise Hamiltona přesedl z nejpomalejšího Williamsu do nejrychlejšího Mercedesu. Premiéru zvládal na dvakrát podtrženou jedničku. Jenže napřed jindy dokonale sehraná stáj udělala hrubku a pak selhalo vybavení. I přes mrzutý konec chválil zaskakujícího Russella šéf německé stáje i takřka celá fanouškovská komunita.

Fanoušci se na sociálních sítích vzájemně utvrzovali v tom, že ačkoliv britský pilot skončil devátý, je pro ně vítězem. Tím na papíře byl Sergio Pérez, který si ve své desáté sezoně v F1 vybojoval premiérový triumf. Ale k němu později.

Po Velké ceně Sáchiru Russell jen těžce rozdýchával vsedě i vleže na trávníku to, co se na trati především ve druhé polovině závodu vypsaného na 87 kol odehrávalo. „Chlapi, nevím, co říct,“ utrousil směrem k Mercedesu 22letý jezdec o něco dříve, když projel cílem.

„Těžko mé pocity nějak vyjádřit slovy, abych byl upřímný. Když jsem vyskakoval z auta, nebylo mi úplně fajn,“ dodal později pro televizní stanici Sky Sports.

Lewis Hamilton se nakazil koronavirem, a proto bylo jasné, že sedminásobný mistr světa druhou Grand Prix v Bahrajnu vynechá. Klasické Hamiltonovo číslo 44 tak na jednom z černých Mercedesů nahradila Russellova „třiašedesátka“, protože Williams – kmenový tým mladého závodníka – svolil k výpůjčce.

Zpackaný pitstop

S aklimatizací, na kterou měl Russell jen několik dní, se popasoval náramně. Přesednout v rámci jednoho týdne do jiného vozu neznamená jen to, že jste najednou v monopostu, který je podstatně rychlejší a má jinou barvu. Formule zkrátka funguje celkově odlišně, což ale jako by Russella vůbec nezajímalo. Vyhrál páteční volné tréninky, v sobotní kvalifikaci skončil druhý jen o 26 tisícin vteřiny za stálým pilotem Mercedesu Valtterim Bottasem.

A toho hned po nedělním startu stihnul Russell předjet už v první zatáčce. Až do 63. kola šlo vše jako po drátkách. Čím dál tím více se zdálo, že Russellův záskok se promění v senzační triumf, jenže to by nesměl přijít hororový „double“ pitstop Mercedesu.

Německá parta běžně platí za skvadru, která nezná slovo chyba. I proto Mercedes už sedmkrát v řadě vyhrál Pohár konstruktérů. Ovšem v neděli v Bahrajnu si svoji dokonalou pověst pošramotil.

Vše trochu nešťastně odstartoval sám Russell, který v boxech zastavil o kousek dál, než by bylo třeba. I proto výměna pneumatik trvala o něco déle a Bottas musel na chvíli zaparkovat za Britem. Rozhození mechanici pak finského pilota zdrželi při zastávce nekonečných 27 vteřin. Když už to vypadalo, že je průšvih u konce, obdrželi oba jezdci Mercedesu do sluchátek silně znepokojivou zprávu: „Myslíme, že jsme vám prohodili pneumatiky.“

A tak hned další kolo zamířil Russell do boxové uličky znovu. V tu chvíli kroužil na okruhu Sáchir safety car a Brit se zařadil na páté místo, o jednu pozici za Bottase. Jakmile doprovodný vůz opustil okruh, započal zdravě naštvaný Russell hon za prvním místem. Týmového kolegu předjel fantastickým manévrem a rychle za sebou nechal i další piloty. Byl druhý a mocně mazal náskok na vedoucího Péreze. Málokdo pochyboval o tom, že se brzy stane opět lídrem závodu.

Jenže v 78. kole přiletělo k Russellovi do ucha „máme defekt na levé zadní pneumatice“. A tak – opět – opustil okruh a zdržel se u mechaniků. Na trať se vrátil až na 15. místě, tudíž vše nasvědčovalo tomu, že nezíská ani body, které mu doposud v F1 v nekonkurenceschopném Williamsu unikaly.

Povedenou stíhačkou se ale nakonec dostal na devátou příčku, o pouhou jednu pozici za Bottase. Dohromady Russell vyválčil tři body, z nichž byl jeden bonusový za nejrychlejší kolo závodu.

Začátek pohádky

„Zažil jsem závody, kdy mi vítězství uteklo… Ale dvakrát? Nemohl jsem tomu uvěřit. Dal jsem do toho vše, co ve mně bylo,“ řekl po Grand Prix Russell, který si svojí neohroženou jízdou zasloužil cenu pro nejlepšího jezdce dne. A vrátil se k onomu pitstopu.

„Bylo to povolání do boxů na opravdu neuvěřitelně poslední chvíli. Vždyť safety car vyjel na trať jen vteřiny předtím, než jsem zajel do boxů. S pneumatikami jsme to pak pomotali,“ uvedl Russell. Šéf Mercedesu Toto Wolff se britskému pilotovi omlouval už těsně po závodě přes týmové rádio: „Omlouvám se za to. Byla to brilantní jízda, opravdu brilantní.“

Pak Wolff vychválil Russella i v médiích. „Rozhodně to nebyl Georgeův poslední závod, kdy bojoval o vítězství. Je to jen začátek pohádky, která v neděli neměla šťastný konec. Řekl bych, že se zrodila nová hvězda,“ prohlásil.

Euforii si během divokého večera v Bahrajnu naplno užíval Sergio Pérez. Ve své 190. Grand Prix v F1 si vyjel první vítězství kariéry. Ještě větší radost může mít ze způsobu, jakým se mu to povedlo. Vždyť v prvním kole do něj ve čtvrté zatáčce naboural Charles Leclerc a jezdec týmu Racing Point se rázem ocitl až na poslední pozici.

Hořký start pilota přezdívaného „Checo“ sice odklidil na chvost startovního pole, ale od té chvíle Pérez zářil. Postupně se prokousával dopředu, a když v Mercedesu „vymňoukli“ zastávku v boxech, ocitl se na prvním místě.

To už – i díky defektu Russella – udržel. Po průjezdu cílem se 30letý Mexičan rozbrečel. „Nemám slov,“ říkal v záplavě slz přes mikrofon svému týmu. Pro Racing Point to byla na bahrajnském okruhu vydařená party. Lance Stroll, druhý jezdec stáje, totiž dojel třetí.

A první pódiové umístění v královně motorsportu ukořistil druhou příčkou Esteban Ocon z Renaultu.

Tagy: