reklama

Grosjean přežil ve formuli 1 vlastní smrt. Díky čemu odešel z nehody v Bahrajnu po svých?

Pokaždé, když vyrazí na trať, riskují životy. Možná v kontextu všech bezpečnostních prvků, které se ve formuli 1 zavádějí, se na tento fakt poslední dobou zapomínalo. Ale nedělní ohnivá nehoda pilota Romaina Grosjeana při Velké ceně Bahrajnu jasně připomněla, že smrt neustále visí ve vzduchu. Z děsivého incidentu odešel po svých jen díky tomu, že na ochraně kokpitu se odvedla v minulých letech poctivá práce. Co všechno zachránilo Francouzův život?

reklama

„Velké díky FIA (Mezinárodní automobilové federaci, pozn. red.) za masivní kroky v oblasti bezpečí, které jsme podstoupili, a umožnili tak Romainovi, aby z nehody vyvázl tímto způsobem,“ uvedl Lewis Hamilton, který si i v této sezoně s předstihem zajistil titul mistra světa.

Na bahrajnském okruhu Šakir absolvovali jezdci teprve první kolo, zejména v zadní části pole se sváděl tuhý boj o pozice. Romain Grosjean se se svým vozem Haas snažil prodrat před Daniila Kvjata, jenže prostoru měl málo, a tak po kontaktu s monopostem ruského pilota ztratil kontrolu nad řízením a ve vysoké rychlosti vletěl do postranní bariéry.

Ihned vyšlehl obrovský plamen, Grosjeanova formule se rozervala na dva kusy. Zadní část hořela před bariérou, přední – i s francouzským závodníkem – byla zapasovaná ve svodidlech. I přes to se dokázal Francouz z trosek vysoukat a utéct do bezpečí.

Pohled na hořící formuli připomínal 70. léta minulého století. Tehdy bývaly plameny v seriálu F1 poměrně častou součástí, jezdcům tak šlo častěji o život než v posledních sezonách. Ostatně nehoda rakouského pilota Nikiho Laudy během závodu na Nürburgringu v roce 1976 se zapsala do historie. Jako ta s lepším koncem, i když jeho tvář a zátylek poznamenala na vždy. Ale strašidelné záběry na ohnivé peklo v roce 2020? To už se zdálo trochu sci-fi.

Pevnost benzínových nádrží se od dob Laudova neštěstí výrazně posunula, ale  tentokrát šlo o tak tvrdý náraz, že kapalina vzplála. Piloti navlékají nehořlavé oděvy, kukly i kombinézy, takže Grosjean dokázal několik vteřin uprostřed žáru vydržet a mohl se dostat ven. Vozy navíc disponují automatickými hasicími přístroji. Ocenit se musí bezprostřední zásah traťových maršálů, kteří se rychle snažili aspoň částečně hasit plameny. A i díky nim Grosjean mohl rychle prchnout.

Právě to, že se zvládl postavit na vlastní nohy, je ale asi největší zázrak nedělního incidentu. Vždyť v okamžiku nárazu měl podle inženýrů 34letý závodník čelit přetížení 53 jednotek G. Dolní končetiny zůstaly v pořádku díky monokoku – uhlíkovými vlákny velmi poctivě vystuženému tunelu pro nohy. A tak „buňka" se sedícím Grosjeanem zůstala téměř vcelku.

Halo, tady záchrana života

Při takto prudkém „zastavení" na místě dostala pořádně zabrat i hlava rodáka ze Ženevy. Kromě kvalitní helmy velmi pomohla konstrukce HANS, laicky řečeno pěnová opěrka hlavy. Ta je v formuli 1 povinná od roku 2003. Nejvíce však Grosjeanovu nehodu „odmakala" věc zvaná Halo.

Titanový ochranný rám nad kokpitem musí být na všech vozech od ročníku 2018. Právě on „zajistil“, že i když monopost stáje Haas udělal díru do bariéry, Grosjean zůstal při vědomí, protože se svodidla zastavila před jeho hlavou. Přitom sám zavádění prvku Halo kritizoval. Přední sloupek totiž lehce kazí pilotům výhled. Sám „popírač“ se ale nakonec přesvědčil o tom, o jak důležitý prvek se jedná.

„Chci vám jen říct, že jsem ok. Díky za všechny vzkazy. Před pár lety jsem nebyl pro Halo, ale teď myslím, že je to to nejlepší, co se ve formuli 1 stalo. Bez toho bych tu teď s vámi nemluvil. Takže děkuji,“ řekl Grosjean v pozdravu na sociálních sítích z nemocnice.

Inženýři zabývající se bezpečnostními prvky ve formuli 1 odvádějí výtečnou práci. Díky nim se Romain Grosjean v neděli v Bahrajnu znovu narodil. Lehké popáleniny rukou a kotníků se dají v této situaci označit snad jako výhra.

Tagy:
nehoda Lewis Hamilton bezpečnost Niki Lauda motorismus sport formule 1 Velká cena Bahrajnu Romain Grosjean Halo HANS bezpečnostní prvky

Hlavní zprávy

Expert: Zeman chce ukázat, že stále drží moc v rukou. Schůzky s ministry ale nic neposunou

Prezident Miloš Zeman chce po své indispozici ukázat, že stále drží moc v rukou, řekl v pořadu 360° televize CNN Prima NEWS komentátor Aktuálně.cz David Klimeš. Hlava státu se bude následující dva týdny setkávat s kandidáty na ministry. Podle Klimeše je ale série schůzek zbytečně dlouhá a nic neposune. Navíc všichni čekají jen na schůzku s kandidátem na ministra zahraničí Janem Lipavským (Piráti), s jehož nominací podle spekulací Zeman nesouhlasí.

Sestavení vlády by mohlo jít rychleji, posteskl si Bartoš po schůzce se Zemanem ve vitríně

Schůzky prezidenta Miloše Zemana s kandidáty na ministry jsou plánované na dva týdny. První odstartoval kandidát na šéfa resortu pro místní rozvoj a předseda Pirátů Ivan Bartoš. V pondělí na tiskové konferenci po jednání v Lánech si posteskl, že by sestavování vlády mohlo jít rychleji. Zda Zemanovi vadí nominace piráta Jana Lipavského na místo ministra zahraničí, Bartoš nezjistil.

Zdravotníky čekají pekelné Vánoce. Pacienti budou v nemocnicích přibývat, varuje Kubek

Počty nakažených ani hospitalizovaných s covidem v posledních dnech nerostou tak prudce jako dříve. Přestože to svádí k mírnému optimismu, celkové zlepšení covidové situace rozhodně není otázkou několika málo dní. Lépe by podle výpočtů mohlo být až po Vánocích. A to podle odborníků pouze v případě, že se naočkuje dostatek lidí a budou poctivě dodržovat opatření.

Klimatizace, široké uličky i nabíječky. Nová tramvaj za desítky milionů překvapila Ostraváky

Nejmodernější tramvaj v Česku začala v pondělí ve zkušebním provozu vozit cestující v Ostravě. Jedná se o typ Škoda 39T, který má kromě nového interiéru se širšími uličkami i klimatizaci a USB nabíječky. Dvoučlánková tramvaj s délkou přesahující 26 metrů dosud absolvovala 20 tisíc kilometrů bez pasažérů. Aby prošla definitivními testy, musí se osvědčit na stejné vzdálenosti i během reálné přepravy lidí.

Dnes je jiná situace. Slevuje Skopeček ze slibů budoucí vlády ušetřit 80 miliard?

V Česku nadále panuje velmi nepříznivá epidemická situace. Mezi odborníky i politiky se tak čím dál více mluví o dalších restrikcích, které by pomohly zabránit zahlcení nemocničních kapacit. Místopředseda Sněmovny a ekonomický expert ODS Jan Skopeček v duchu těchto skutečností už naznačil, že plán budoucí vládní koalice sestavit nový státní rozpočet na příští rok se schodkem do 300 miliard korun nemusí být reálný.

reklama

Domácí zpravodajství

Dnes je jiná situace. Slevuje Skopeček ze slibů budoucí vlády ušetřit 80 miliard?

V Česku nadále panuje velmi nepříznivá epidemická situace. Mezi odborníky i politiky se tak čím dál více mluví o dalších restrikcích, které by pomohly zabránit zahlcení nemocničních kapacit. Místopředseda Sněmovny a ekonomický expert ODS Jan Skopeček v duchu těchto skutečností už naznačil, že plán budoucí vládní koalice sestavit nový státní rozpočet na příští rok se schodkem do 300 miliard korun nemusí být reálný.

reklama