Reklamní spot na nový VW Golf
Bílá ruka v nadživotní velikosti odstrčí černocha od zaparkovaného nablýskaného Volkswagenu a pak ho cvrkne do kavárny s názvem Petit Colon neboli Malý kolonizátor. Tuto reklamu na novou verzi modelu Golf umístila německá automobilka na svůj oficiální instagramový účet. Po vlně kritiky ji společnost stáhla z internetu a omluvila se.
Než stačil Volkswagen zareagovat a reklamní video stáhnout, záběry se rozšířily mezi uživateli sociálních sítí. Na společnost následně dopadla vlna kritiky a nařčení z rasismu.
Vedení Volkswagenu se za video omluvilo s tím, že muselo „urazit každého slušného člověka“. Ve svém prohlášení management firmy uvedl, že netoleruje žádnou formu rasismu, xenofobie ani diskriminace.
„Jménem celé naší společnosti se veřejnosti za toto video velice omlouváme. Zvláště pak těm, které kvůli jejich původu mohlo ranit nejvíce,“ prohlásil marketingový ředitel Jürgen Stackmann. Dodal, že společnost je šokována a hledá viníka, který je za celou situaci zodpovědný. „Stydíme se za to. Nedokážeme přesně vysvětlit, jak k tomu mohlo dojít. Celou záležitost vyšetříme a vyvodíme z ní důsledky,“ zdůraznil Stackmann.
Šrámy z minulosti
Společnost se hlasitě kaje kvůli své pošramocené reputaci, která se s ní táhne z minulosti. Automobilka vznikla v roce 1937 během nacistického režimu. V souladu s vizí Adolfa Hitlera chtěla produkovat levné vozy, které by byly dostupné běžným německým rodinám. Proto název Volkswagen neboli lidový vůz. Při výrobě automobilů přitom využívala jako pracovní sílu vězně z koncentračních táborů.
Podobný skandál s rasistickým podtextem Volkswagen řešil už loni. Tehdy se omlouval za výroky svého manažera Herberta Diesseho. Ten komentoval takzvaný EBIT (výši zisku před úroky a zdaněním) slovy „EBIT macht frei“. Věta evokuje nápisy z nacistických koncentračních táborů „Arbeit macht frei“ neboli „práce osvobozuje“.
Volkswagen je v současnosti největším výrobcem automobilů na světě, do jejího koncernu patří mimo jiné česká Škoda, Audi, Seat, Porsche, ale též Bentley či Bugatti. Loni dodala tato společnost na trh přibližně 11 milionů automobilů.