360° - 16.8. v 20:14
Do sněmovních voleb zbývají necelé dva měsíce. Hnutí ANO má ze všech parlamentních stran nejlepší marketingový tým, navíc ho skutečně poslouchá, shodli se marketingoví experti Jakub Horák, Petros Michopulos a Tomáš Jirsa v pořadu 360° na CNN Prima NEWS. Kromě ANO rovněž pochválili koalici Spolu a hnutí Přísaha Roberta Šlachty.
Volební kampaň se dostává do závěrečné fáze. Premiér Andrej Babiš (ANO) už dva týdny horlivě rozdává knihy a zmrzlinu, Ivan Bartoš (Piráti) a Vít Rakušan (STAN) brázdí každý kout Česka, koalice Spolu (ODS, KDU-ČSL, TOP 09) v čele s Petrem Fialou rozjela maraton letních kin a SPD vyrazila po ČR s obřím kamionem.
Naopak příliš slyšet nejsou komunisté ani sociální demokraté. Podle ČSSD totiž není kam spěchat, kampaň strana pořádně zahájí až 22. srpna.
Marketingoví experti Jakub Horák, Petros Michopulos a Tomáš Jirsa se však v pořadu 360° shodli, že dlouhodobá kontaktní kampaň politikům přináší ovoce.
Za zatím nejpovedenější marketingové kroky označili traktorovou cestu lidovce Mariana Jurečky na Moravu zuboženou tornádem či vydání nové Babišovy knihy.
„Babiš je lídr, který se nebojí. Jednou na sociální sítě napíše, že další den sdělí pravdu. Lidé natěšeně čekají, jestli přizná spolupráci s StB nebo dotační podvod. Chytnou se samozřejmě i novináři. Nakonec premiér přijde s novou knihou,“ uvedl Horák.
U ostatních chybí drive
I Michopulos se domnívá, že Babišův tým odvádí kvalitní práci. „ANO je velmi napřed před ostatními stranami s marketingem. U ostatních subjektů mi chybí drive,“ dodal. Dobrý předvolební nástup podle expertů odstartovala i koalice Spolu.
Tři lídři – Petr Fiala, Marian Jurečka a Markéta Pekarová Adamová – prý působí jako zajímavá kombinace, která se navzájem dobře zná. O poznání hůř odborníci hodnotí druhou opoziční koalici složenou z Pirátů a hnutí STAN.
Ještě na jaře většina volebních průzkumů přisuzovala volební vítězství právě této koalici. Jenže v uplynulých měsících jakoby Pirátům a Starostům došel dech. V nejnovějších průzkumech se pohybují až na třetím místě za hnutím ANO a Spolu.
Část Pirátů v reakci na to dokonce usilovala o konec poslance Mikuláše Ferjenčíka v čele mediálního odboru strany. Kritici mu vyčítají špatně nastavenou komunikaci a právě chyby v kampani.
Horák však vidí chybu spíše v reklamních agenturách, které pro Piráty pracují, než ve Ferjenčíkovi. Sám v minulosti s tímto poslancem spolupracoval, když Pirátům pomáhal s kampaní před volbami v roce 2017. Komunikaci s ním označil za výbornou.
Šlachta má velkou šanci
Michopulos považuje za kardinální chybu už jen to, že Piráti odvolání předsedy mediálního odboru kampaně veřejně zvažovali. „Odvolávat šéfa kampaně na fóru? Jak z mateřské školky... Sebevražda v přímém přenosu,“ zdůraznil.
Ze stran, které v průzkumech balancují na pětiprocentní hranici pro vstup do Sněmovny, experti zmínili Přísahu Roberta Šlachty. Tomu se prý na rozdíl od lídrů podobně velkých stran povedlo oslovit určitou skupinu voličů, a má tak velké šance se do dolní komory Parlamentu probojovat.