Automobilka Škoda nedávno převzala zodpovědnost za vývoj již existující globální platformy MQB-A0 koncernu Volkswagen. Jedná se o významnou událost a velkou výzvu pro českou automobilku, neboť na nové platformě postavené na základech indické platformy MQB-A0-In budou vznikat nové generace automobilů. Se spalovacími motory.
Volkswagen Group chce produkovat auta se spalovacím motorem na mimoevropské trhy, kde se očekává pomalejší růst prodeje elektromobilů než v Evropě. V Evropě mají hrát prim především elektrické automobily na platformě MEB, později od roku 2026 SSP (Scalable Systems Platform). Budou na ní stát elektromobily s pokročilými funkcemi autonomního řízení značek VW, Škoda, Seat, Audi a Porsche. Pro zákazníky z Ruska, Latinské Ameriky, Indie, Afriky a jihovýchodní Asie jsou ovšem spalovací motory důležitější, a to především kvůli zcela odlišným vstupní podmínkám pro elektromobilitu, ale také s ohledem na tamní finanční poměry.
Dalším perspektivním spalovacím vozem Škoda je také právě odhalený levný model Slavia určený primárně pro indický trh. Zdroj: Škoda Auto
Rozvojové trhy ano, Čína a Evropa ne
Nová platforma se však nebude distribuovat do Číny, kde vozidla jako Scala a Polo používají platformu MQB27, která se bude nadále vyvíjet samostatně. Nové přísné předpisy v oblasti emisí a CO2 včetně Euro 7 v Evropě a podobně přísné cíle v Číně znamenají, že regiony budou potřebovat odlišné strategie, řekl Jiří Dytrych ze Škodovky, který projekt MQB-A0 vede.
Dosud se platformy vyvíjely nejprve v Evropě a pro Evropu a poté se zavedly globálně. „Pro další úroveň nebudeme mít základ v Evropě,“ řekl Dytrych v rozhovoru pro Automotive News Europe a dodal: „Vytvoření celoskupinové nízkonákladové platformy umožní automobilce uspět na rostoucích trzích.“
Globální platforma MQB-A0 bude dostatečně flexibilní na to, aby nesla automobily s celkovou délkou do čtyř metrů, ale i těch do 4,5 či dokonce 4,7 metru. Největší verze bude schopna být základem až pro sedmimístné vozidla.
Dytrych dále řekl, že Škoda dostala volné ruce, protože vozidla, která platformu využijí, se v Evropě nebudou prodávat a tedy ani konkurovat jiným koncernovým značkám. První auta na nové globální platformě MQB-A0 budou uvedena na trh po roce 2025.
Jiný svět
Škoda tvrdí, že prodej aut se spalovacím motorem na cílových trzích poroste o 58 procent na 7,5 milionu během následujících 10 let a poté o další milion v následujících pěti letech. To znamená, že půjde o 8,5 milionu vozů do roku 2036. To je rok poté, co vstoupí v platnost regulace Evropské unie o prodeji nových automobilů výhradně bez lokálních emisí.
Platforma MQB-A0-In již dnes představuje základ malého SUV Škoda Kushaq, uvedeného na trh začátkem letošního roku, a je základem připravovaného VW Taigun pro Indii. Škoda také v těchto dnech odhaluje malý sedan Slavia stojící na této platformě.
Globální platforma MQB-A0 přitom bude vyvinuta s možností hybridizace v závislosti na místních emisních požadavcích, ale nebude vhodná pro plně elektrická auta.
„Už dříve jsme kombinovali elektrické a spalovací motory na stejné platformě s Citigo-e, Seat Mii a VW Up, ale není to nejefektivnější možnost. Takže se soustředíme na spalovací motory pro A0 s možnou hybridizací.“
Heslem je lokalizace, nikoliv globalizace
Škoda se snaží dosáhnout podobné úrovně lokalizace jako u současné platformy MQB-A0-In, která je podle automobilky z 95 procent vyrobena z dílů pocházejících z Indie. Velcí dodavatelé takto budou motivováni, aby se nacházeli blízko výroby v zemích nebo regionech, jako je Rusko nebo Brazílie, aby snížili dovozní cla, dodržovali místní pravidla pro výrobu či materiálové vyhotovení produktů nebo využili vládní pobídky zaměřené na lokalizaci výroby.
Prvním úkolem pro Škodu je definovat prvky společné pro každý region na základě budoucí legislativy s cílem nalézt místa, kde lze ušetřit peníze.