Volkswagen představil své úplně první elektrické SUV kupé. ID.5 si zachovalo všechny geny rodiny ID., ale zároveň přineslo modernu v podání karoserie kupé. Co všechno je ještě jinak?
Volkswagen v těchto dnech oficiálně rozšiřuje nabídku rodiny ID. o první elektrické SUV kupé ID.5. Novinka sice stojí na stejné platformě, jako ID.4, ale přesto nabízí svébytný charakter a množství funkcí, které zažívají v portfoliu značky premiéru.
Volkswagen ID.5 sice stojí na stejné bázi jako ID.4, nabídne ale řadu novinek. Zdroj: Volkswagen
Praktično v líbivém balení
Svébytný charakter ID.5 prokazuje již na první pohled. Nezaměnitelná linie střechy, krátké převisy karoserie a dlouhý rozvor jsou rysy, které jasně napovídají, o příslušníka jaké rodiny jde. ID.5 zároveň reprezentuje styl karoserie budoucnosti značky.
První elektrické SUV-kupé od VW by mělo mít na zadních sedadlech střechu jen o 12 milimetrů nižší ve srovnání s ID.4. Vnější rozměry jsou rovněž srovnatelné se sourozencem s klasickou linií střechy. Celková délka auta je 4 599 milimetrů. Sportovní provedení GTX je o 17 milimetrů kratší.
2 766 milimetrů dlouhý rozvor umožnil v kabině s plochou podlahou vytvořit dostatek místa, aby ID.5 mohlo konkurovat vozům SUV vyšších tříd. Padající linie střechy se téměř žádným způsobem neodrazila ani na zavazadlovém prostoru. Dokonce ID.5 je se svými 549 litry na tom ještě o 6 litrů lépe než ID.4.
Designově se elektrické Volkswageny zatím trochu hledají. Nebo vám tento pohled nepřipomíná Renault Arkana? Zdroj: Volkswagen
Designově se elektrické Volkswageny zatím trochu hledají. Nebo vám tento pohled nepřipomíná Renault Arkana? Zdroj: Volkswagen
Plný proud
Díky oblým tvarům karoserie a aktivním lamelám předního nárazníku se koeficient odporu vzduchu ustálil na hodnotě pouhých 0,26. U sportovně laděného ID.5 GTX je to 0,27. Takové hodnoty ve spojení s baterií o kapacitě 77 kWh se postaraly o dlouhý dojezd na úrovni 540 kilometrů. Verze GTX má přitom dosáhnout slušných 497 kilometrů. Nižší dojezd ID.5 GTX je zapříčiněn i vysokým výkonem. „Elektrické GTI“ má dostat dva elektromotory na obě nápravy s celkovým výkonem až 220 kW nasnadě je tedy i pohon všech kol.
Konvenčnější verze budou k dispozici s výkonem 128 kW nebo až 150 kW. Obě verze běžné ID.5 mají poháněnou zadní nápravu a baterii se stejnou kapacitou 77 kWh. Některé změny, které s sebou přináší zcela nový Software 3.0, který se postaral o rychlejší nabíjení. Z klasické domácí sítě s vhodným wallboxem lze ID.5 nabíjet výkonem 11 kW, přičemž z veřejné sítě rychlonabíjecích stanic s DC proudem je to až 135 kW.
Soumrak manuálních převodovek: Volkswagen se jich úplně zbaví. A nebude jediný
S nástupem elektromobility jsou manuální převodovky odsouzené k smrti. Některé automobilky se jich ale chtějí zbavit ještě dříve. Důvod je prostý, potřebují ušetřit na vývoji, a tak se soustředí jen na automaty.
Velký Bratr jako od Tesly
Nový software tu však není jen kvůli nabíjení. Obrovskou novinkou je u evropské automobilky možnost aktualizací formou OTA (Over-The-Air). Takovýmto způsobem si majitel nejen že bude své auto udržovat vždy aktuální, ale stejně tak lze do ID.5 dokupovat i dodatečné funkce podobně jako u elektromobilů Tesla.
ID.Software 3.0 navíc umožňuje automobilce lepší práci s daty získanými z jednotlivých vozů. Tím pádem je možná komunikace Car2X na vzdálenost až 800 metrů. Během toho si auta mezi sebou vyměňují různé údaje z jízdy a zároveň řidiče dokážoí upozornit na problém na jeho trase. Výstražná upozornění na různé situace jsou řidiči podávána prostřednictvím inovativního signalizačního světla IQ.Light v kokpitu.
Pokojíček je v ID.5 útulný podobně jako ve výchozí ID.4. Zdroj: Volkswagen
ID.5 obdrží podobně jako většina nových modelů i inteligentní vnější osvětlení IQ.Light. V případě sportovní verze GTX bude toto osvětlení vždy v nejvyšší verzi IQ.Light LED-Matrix. Pokud se rozhodnete sáhnout po konvenční verzi, budete mít na výběr z klasického LED osvětlení nebo z nejvyššího chytrého osvětlení, stejného jako v GTX. Nechybí ani klasický charakteristický prvek rodiny ID. a to propojené přední světlomety.
Interiér na jistotu
V interiéru už tradičně nebude chybět dvojice displejů. Menší z nich zastává roli digitálního přístrojového štítu, zatímco větší slouží k ovládání klimatizace a zábavního systému. Za příplatek si můžete vybrat také head-up displej s rozšířenou realitou, která se bude promítat téměř přes celou plochu předního okna.
Volkswagen bude své elektrické SUV kupé vyrábět ve stejné továrně, jako ID.3 a ID.4. Jedná se o modernizovanou továrnu v saském Cvikově, která byla v minulosti speciálně upravena pro výrobu vozů stojících na platformě MEB. Českou premiéru si nové ID.5 odbije již 10. listopadu 2021 v rámci pražského e-Salonu.