Witowski: Metro D se stalo obětí konkurenčního boje. Chování soutěžitelů je za hranicí etiky

Výstavba metra trasy D

ZPRÁVY PLUS, Petr Witowski - 4.9. v 10:30

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) se stal obětí konkurenčního boje velkých stavebních firem. K projektu výstavby metra D to v pořadu Zprávy PLUS na CNN Prima NEWS řekl generální ředitel podniku Petr Witowski. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) již rozhodl, že zadávací dokumentace byla zcela v pořádku. Způsoby, kterými neúspěšní soutěžitelé nadále zpochybňují výběr vítězné firmy Subterra, jsou proto podle Witowského za hranicí etiky.

Již nyní je podle Witowského jasné, že se linka metra D z Náměstí Míru do Depa Písnice neotevře v původně plánovaném termínu, tedy v prosinci 2029. „Nestane se to zejména proto, že zatímco první etapa z Pankráce na stanici Olbrachtova se úspěšně staví podle harmonogramu, ta druhá se zasekla na často až obstrukčních námitkách neúspěšných soutěžitelů,“ řekl generální ředitel DPP.

ČTĚTE TAKÉ: Kontroverzní severní úsek Pražského okruhu dostal zelenou. Most přes Vltavu byl schválen

Jejich protesty se nyní opět zabývá antimonopolní úřad. „Zpochybňují neúspěšné reference. Dalo by se to parafrázovat, že podle nich čestná prohlášení vybraného uchazeče nejsou dostatečně čestná a předkládají prohlášení, která jsou prezentována jako čestnější. Takže nyní se nacházíme v bezprecedentním ověřování referencí vybraného uchazeče,“ popsal Witowski.

Při čekání v koloně vám hrozí celá řada pokut. Které prohřešky dělají čeští řidiči nejčastěji?

Během letních měsíců si Češi na nekonečně dlouhé kolony na frekventovaných místech silnic první třídy trochu odvykli, ale začátek školního roku je opět vrátil do reality. Dokonce i během dlouhého stání a pomalého popojíždění se řidič může snadno dopustit několika přestupků, které, pokud si jich všimnou strážníci, mohou celou situaci ještě více znepříjemnit. O jaké jde?

Přestože má šéf dopravního podniku jako manažer pro námitky soutěžitelů do jisté míry pochopení, jednání některých firem mu připadá za hranicí etiky. „Můžeme zmínit mediální tlak, který je kolem této zakázky vytvářen, či výhružné dopisy, které byly rozeslány členům hodnotící komise. Myslím si, že tohle je za hranou etického chování,“ dodal Witowski.

Pražský dopravní podnik (DPP) vybral za vítěze zakázky sdružení vedené firmou Subterra s cenou zhruba 30 miliard korun bez DPH. Dalším účastníkem soutěže byla mimo jiné společnost Strabag s cenou 30,7 miliardy. Ta jakékoliv neetické jednání odmítla. „Pokud investor vnímá ve výběrovém řízení jakékoliv neetické jednání, zcela určitě to není v souvislosti s naší firmou,“ uvedla pro CNN Prima NEWS tisková mluvčí společnosti Strabag Edita Novotná.

Společnost VINCI Construction nechtěla výroky Witowského komentovat. „Ne každý výrok pana generálního ředitele DPP stojí za reakci. Tento byl ovšem velmi nepřípadný,“ uvedla tisková mluvčí Iveta Štočková.

Subterra jakýkoliv konkurenční boj odmítá. „V rámci výběrového řízení na druhou fázi projektu výstavby metra D se soustředíme výhradně na kvalitu nabídky konsorcia, které vedeme, a za naší nabídkou si i nadále pevně stojíme. Nevedeme žádný konkurenční boj s ostatními účastníky. Ti naopak využívají všech možností k tomu, aby naši nabídku, která byla již dvakrát vyhodnocena jako nejlepší, zpochybnili. Děje se tak výrazně za hranou toho, co je v našem prostředí obvyklé,“ sdělil pro CNN Prima NEWS tiskový mluvčí společnosti Vladislav Beneš.

MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Nouzové tlačítko v metru zafungovalo. Žena spadla do kolejiště, zachránili ji ostatní cestující

Tagy:
doprava oběť Petr Witowski metro D Pankrác Úřad pro ochranu hospodářské soutěže hospodářská soutěž produkty a služby ekonomika, obchod a finance