Ostatní: euro-ncap-crash-and-safety-tests-of-dacia-sandero-stepway-2021
Poslední výsledky nárazových zkoušek prováděné nezávislou organizací Euro NCAP přinesly zase jedno „skandální" odhalení – vozy Dacia Logan a Sandero obdržely v konečném hodnocení pouze dvě hvězdičky z pěti možných. Ve skutečnosti ale nejde o žádnou senzaci nebo tragédii. Dacia pouze doplácí na méně obsáhlou elektronickou výbavu, jinak jde o veskrze bezpečná auta.
Ačkoliv jsou nový Logan a Sandero nejbezpečnějšími Daciemi v historii, Euro NCAP jejich bezpečnostní parametry ohodnotil jen dvěma hvězdičkami. Nesrovnávejme však současné hodnocení s minulostí, testy Euro NCAP prošly v průběhu let několika zpřísněními a v úvahu berou i fungování asistenčních systémů a bezpečnostní výbavu (aktivní bezpečnost).
Čínský elektromobil podstoupil crashtest. I jízdní kolo vypadá bezpečněji
Čínští výrobci všeho možného jsou známí svojí zálibou v kopírování západních vzorů a v celkovém efektu jim tato taktika už dlouho přináší velké úspěchy. Když se ale do něčeho pustí ryze na vlastní pěst, výsledky tak oslnivé nebývají. Jedním z nejnovějších důkazů budiž konfrontace do Evropy nedováženého čínského elektromobilu Suda SA01 s tvrdým betonem při nárazové zkoušce.
Mechanicky zcela v pořádku
Pasivní bezpečnost nového Sandera a Loganu je dobrá, stačí se podívat na fotky po nárazu – se zachovanou „bezpečnostní klecí“ a neohnutými A-sloupky. Sandero si za bezpečnost při nárazu dospělé posádky s dětmi připsalo 70 a 72 procent. Pokud bychom hodnotili pouze tyto dvě disciplíny, dostalo by čtyři hvězdy. Propadlo však při ochraně chodců (pouze 41 procent) a také při hodnocení asistenčních systémů.
A právě poslední položka hodnocení Sanderu (a konstrukčně shodnému Loganu) zlámalo vaz. Sandero si totiž v tomto předběžném hodnocení připsalo body „pouze“ za připomenutí nezapnutí bezpečnostních pásů a dobře také reagovalo na automatické brzdění při reakci na jiná vozidla. Systém však využívá pouze radar (jednodušší řešení bez kamery) a nerozeznává chodce a cyklisty. Chybí také funkce udržování v jízdních pruzích.
I oko laika snadno rozpozná, že životní prostor posádky nebyl při zvláště nebezpečném bočním nárazu nikterak zásadně omezen. Zdroj: Euro NCAP
I oko laika snadno rozpozná, že životní prostor posádky nebyl při zvláště nebezpečném bočním nárazu nikterak zásadně omezen. Zdroj: Euro NCAP
Výsledky nárazového testu jsou tedy výsledkem jednodušší elektronické výbavy obou Dacií. Rozhodně však nejde o nebezpečná auta, 70 procent při ochraně dospělé posádky není tragédií a oproti minulé generaci, která sice získala ve „starém“ systému hodnocení čtyři hvězdy, jde rozhodně o mnohem bezpečnější a pevnější auto.