Čínští výrobci všeho možného jsou známí svojí zálibou v kopírování západních vzorů a v celkovém efektu jim tato taktika už dlouho přináší velké úspěchy. Když se ale do něčeho pustí ryze na vlastní pěst, výsledky tak oslnivé nebývají. Jedním z nejnovějších důkazů budiž konfrontace do Evropy nedováženého čínského elektromobilu Suda SA01 s tvrdým betonem při nárazové zkoušce.
Největší německý autoklub ADAC představuje v Evropě renomovanou autoritu, pokud jde o provádění bezpečnostních zkoušek a životnostních testů všech možných automobilových komponentů, od pneumatik přes žárovky a kapaliny do ostřikovačů po klasické nárazové testy. Vůz, který si němečtí odborníci tentokrát vzali do parády, se ale běžnému sortimentu poněkud vymyká: Suda SA01 je elektromobil z Číny, který je oproti konkurenci hodně, ale opravdu hodně levný. Až podezřele.
Po brutálním crashtestu je jasné, kde Mao Ce-tungovi pohrobci spořili nejvíce.
Ani airbagy, ani ABS
Kontrola bezpečnostního příslušenství auta ještě před testem jen potvrdila, že v Číně se s bezpečností příliš netrápí. Modely, které se na tamním trhu prodávají za doslova kouzelné ceny, jsou z pohledu bezpečnostních prvků velmi často osekané téměř na kost. Umíte si představit, že by se dnes v Evropě prodávalo auto bez airbagů, ABS či ESP? Kromě toho, že je to legislativou zakázáno, tak prostě ne!
Přesně takový vůz ale podstoupil crashtest. Jak patrno z přiloženého videa, z pohledu ochrany holého života posádky byla kritická už rychlost 64 km/h, ve které došlo k zásadní destrukci přední části karoserie, výrazně poškozen byl i přední sloupek. To mělo za následek další podstatnou nepříjemnost – otevřít přední dveře bez pomoci speciální techniky bylo nemožné.
Chybějící airbagy se zase promítly do rozsahu zranění posádky. Pokud by ve vozidle seděl během podobné dopravní nehody reálný člověk, skončil by s vážnými zraněními.
Suda SA01 se moc nepředvedla ani mezi kužely. Evropská auta takto jezdila před čtyřiceti lety. Zdroj: ADAC
Cenový imperativ
Podobně nechvalně jako náraz do zdi skončily i testy stability vozidla. Absence ABS a ESP se naplno projevila při slalomu i panickém brzdění. Vozidlo bylo při těchto manévrech značně nestabilní mnohem dříve, než bývají jiná současná auta vyráběná v automobilově vyspělých zemích. Zadní část vozu byla nestabilní už při rychlosti 70 km/h, podobně velká auta ale losí test zvládají až do rychlosti 95 km/h.
Výsledky testu jasně ukázaly, že se žádný cenový zázrak v případě tohoto vozu nekoná. Klient za své peníze zkrátka dostane přesně to, co si objednal. Naštěstí zatím ne ten evropský, kterému jsou ony proklínané normy EU alespoň občas k něčemu dobré.