Za volantem agresivitu neoplácejte, radí ředitel autoškoly. Jak se chovat ve vyhrocené situaci?

Ředitel autoškoly Pavel Greiner

Agresivita na českých silnicích

Za stále se zvyšující počet autonehod mohou agresivní řidiči a spěch, řekl ředitel autoškoly Pavel Greiner v pořadu Nový den ve vysílání CNN Prima NEWS. Budoucího agresivního řidiče prý pozná ještě před tím, než žák ujede první kilometr. Zároveň poradil, jak na silnici zvládnout setkání s neohleduplnými řidiči.

Při setkání s agresivním řidičem je podle ředitele jedné z pražských autoškol nejdůležitější zachovat klid a agresivitu neoplácet. „Oni jsou naštvaní, ne já. Ať si dělají, co chtějí – já nepojedu podle rychlosti agresora. Buďte pasivní,“ radí Pavel Greiner, jak zvládnout vyhrocené situace na silnicích.

ČTĚTE DÁL: Zrádné noční řízení: Pozor na odrazy světla, varuje expert. Radí, co hlavně kontrolovat

Pro bezpečnou jízdu je důležitá i naše vlastní psychická pohoda. Greiner doporučuje za žádných okolností při řízení nespěchat a na cestu vždy vyrážet s předstihem. „Je lepší si ohřát večeři o pět minut později, než aby pak přišlo parte,“ varuje před následky zbytečně rychlé jízdy.

Pokud jsme ve stresu, před usednutím za volant bychom se měli zklidnit, případně auto vůbec neřídit. V opačné situaci jsme totiž nebezpeční nejen sobě, ale i ostatním účastníkům silničního provozu. Vliv na agresivitu za volantem má také počasí. Kritické jsou podle Greinera především kolony na rozpálených dálnicích v letních měsících.

Kromě momentální nálady ovlivňuje řidiče i to, z jakého sociálního prostředí pocházejí, říká Greiner. Apeluje proto na okolí budoucích řidičů, aby svým chováním šlo řidičům-začátečníkům příkladem. Při výuce v autoškole prý ředitel dokáže poznat, jestli se z žáka v budoucnu stane agresivní řidič, ještě před tím, než ujede svůj první kilometr.

Greiner také odsoudil nepochopitelný útok na posádku kamionu na dálnici D5, který se stal v pondělí. Incident zachytila palubní kamera auta jedoucího za kamionem. Ve videu je vidět osobní automobil předjíždějící kamion, v jednu chvíli však spolujezdec z osobního automobilu na jedoucí kamion vystřelil. Ředitel autoškoly útok označil za „největší dno“ a ocenil napadeného řidiče kamionu, který po výstřelu zachoval chladnou hlavu a kamion bezpečně zastavil v odstavném pruhu. Dokázal tak podle Greinera předejít hromadné nehodě.

Nehody kvůli agresivitě jsou nehody způsobené například při předjížděcích manévrech, jízdě na červenou nebo překračování povolené rychlosti. Jejich počet podle Portálu nehod za posledních 10 let stoupl o více než dva tisíce. V minulém roce tak agresivita za volantem způsobila 4 256 nehod.  Téměř tři čtvrtiny se naštěstí obejdou bez zranění, tragicky pak skončí jedno procento těchto nehod.

Lidé si v anketě CNN Prima NEWS stěžovali zejména na příliš časté troubení, vybržďování, nedodržování bezpečných rozestupů nebo bezohlednost ostatních řidičů. Podle jednoho z respondentů by narůstající agresivitě za volantem mohly zabránit přísnější postihy tohoto chování, jako je tomu v některých zemích.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Policisté si oblíbili jednu značku. Řidiči totiž často nevědí, jak rychle za ní mohou jet

Tagy:
silnice dopravní nehoda autoškola havárie agresivita Dálnice D5 trestná činnost, právo a spravedlnost katastrofy, nehody a mimořádné události nehody a mimořádné události silniční nehoda