Vybrané pobočky České pošty by od příštího roku měly začít poskytovat některé služby úřadu práce. Půjde o agendy, které bude mít úřad zdigitalizované, tedy žádosti o rodičovský příspěvek, přídavek na dítě nebo příspěvek na bydlení. Na úterní tiskové konferenci to uvedl ředitel Úřadu práce ČR Daniel Krištof.
V polovině příštího roku přibude evidence uchazečů o zaměstnání a žádosti o podporu v nezaměstnanosti. Podle Krištofa se pobočky České pošty stanou pro tyto agendy podatelnami, poradenství budou dál zajišťovat příslušné úřady práce.
ČTĚTE DÁL: Česká pošta nabízí hlavní budovu v Praze za více než miliardu. Odhalila, kdo ji může koupit
Převzetí činností od jiných státních institucí je součástí transformačního plánu České pošty, který letos schválila vláda. Tyto služby nejen pro stát, ale i pro komerční subjekty, například banky nebo zdravotní pojišťovny, by měl zajišťovat státní podnik provozující síť 2 900 poboček. Od něj se v roce 2025 oddělí akciová společnost Balíkovna poskytující balíkové a logistické služby. Do ní přejde asi třetina z 21 000 stávajících zaměstnanců České pošty.
Podle ministra vnitra Víta Rakušana (STAN) se má pošta stát místem, které zprostředkuje digitální komunikaci se státem pro občany s omezenými možnostmi nebo schopnostmi v těchto věcech. Ti tvoří asi pětinu populace. Převzatou agendu má pošta poskytovat s nižšími náklady a kvalitněji.
Pošta letos počítá s provozní ztrátou okolo 310 milionů korun, což je o 630 milionů menší propad než loni. „Pokračujeme v krizovém řízení, které vede k tomu, že provozní hospodaření České pošty na rok 2023 a 2024 je zajištěno. České poště nehrozí úpadek,“ uvedl pověřený generální ředitel Miroslav Štěpán.
Česká pošta kvůli úsporám letos zrušila 300 poboček. Další rušení již nechystá, naopak plánuje urychlení projektu Pošta Partner a modernizaci stávajících pošt.