Společnost Facebook se přejmenuje na Meta, oznámil na tiskové konferenci šéf podniku Mark Zuckerberg. Nové jméno, jež bude zastřešovat služby jako Facebook či Instagram, odkazuje na takzvané metaverzum, tedy internetový svět, který společnost buduje.
Firma změní i logo, kterým napříště bude modrý symbol nekonečna. Výběr řeckého slova „meta“, které může znamenat například „mimo“, nebo „za“, má podle Zuckerberga demonstrovat, že „je vždy možné vybudovat něco dalšího“.
Kritici společnosti mají za to, že se jedná o zastírací manévr, který ale firmu problémů nezbaví.
Změna názvu totiž přichází v době, kdy americký internetový gigant bojuje s výpady zákonodárců i regulačních orgánů ohledně své tržní síly, algoritmických rozhodnutí a toho, jak na svých platformách přistupuje k projevům nenávisti či dezinformacím.
Zuckerberg očekává, že metaverza bude během příštího desetiletí používat miliarda lidí. Tento internetový svět bude podle něj místem, kde budou lidé moci komunikovat, pracovat a vytvářet produkty a obsah v rámci nového ekosystému, který vytvoří „miliony“ pracovních míst.
Název „Facebook“ už prostě nezahrnuje „vše, co děláme“, řekl Zuckerberg při vysvětlování změny značky. Kromě stejnojmenné sociální sítě společnost nyní zastřešuje Instagram, Messenger, brýle pro virtuální realitu Oculus Quest, platformu virtuální reality Horizon a další.
„Dnes jsme vnímáni jako společnost působící v oblasti sociálních médií,“ tvrdil Zuckerberg. „Ale v naší DNA jsme společnost, která vytváří technologie pro propojování lidí,“ dodal.
Facebook silně investoval do virtuální a rozšířené reality a hodlá propojit téměř tři miliardy uživatelů prostřednictvím několika zařízení a aplikací. Minulý týden oznámil, že v Evropské unii plánuje během příštích pěti let vytvořit 10 tisíc pracovních míst se zaměřením na budování metaverza.
Rebranding, tedy přejmenování firmy, neodstraní nesčetné problémy Facebooku, které v posledních týdnech odhalily tisíce interních dokumentů, napsala agentura AP. Americká média z nich nadále publikují různé informace.
Svědčí mimo jiné o neschopnosti firmy čelit nenávistnému obsahu na svých platformách v zemích, jako je Indie, kterým není věnována taková pozornost jako Spojeným státům. Také dokumentují frustraci mnohých zaměstnanců Facebooku, kteří v zákulisí vyjadřují výhrady vůči přístupu vedení k problematickému obsahu, který se na platformách objevuje.
Dokumenty z Facebooku vynesla jeho bývalá zaměstnankyně Frances Haugenová. Ta později při slyšení v americkém Senátu uvedla, že produkty firmy poškozují děti, rozdělují společnost a oslabují demokracii. Jako první o části dokumentů informoval minulý měsíc deník The Wall Street Journal v sérii článků nazvané The Facebook Files. Zuckerberg do značné míry odmítá odhalení jako nespravedlivou kritiku.