Řidiče čekají zásadní novinky: EU zpřísňuje a mění pravidla. Řidičák bude nahraný v mobilu


Evropská unie dotáhla modernizaci řidičských průkazů. Europoslanci v říjnu potvrdili nová pravidla, která přinesou digitální řidičský průkaz, minimálně dvouletou zkušební dobu pro nováčky, možnost doprovázené jízdy od 17 let a jasnější sdílení zákazů řízení napříč státy. Zvedne se i hmotnostní limit pro řidičák skupiny B. V praxi se změny začnou do české legislativy propisovat během několika let a nejpozději do roku 2030 mají platit napříč Unií.

Cílem novely je zjednodušit život řidičům i úřadům a zároveň zvýšit bezpečnost na silnicích. Nejviditelnější novinkou bude bezpochyby digitální řidičský průkaz dostupný v telefonu či jiné mobilní aplikaci, uznávaný ve všech členských státech. Fyzická kartička zůstane volitelná.

K TÉMATU: Třetina zimních pneumatik v testu propadla. Nebezpečné jsou zejména v mokru

Nová pravidla dále přinesou minimálně dvouletou zkušební dobu pro čerstvé řidiče s možností cílených školení bezpečné jízdy a otevírají cestu k doprovázené jízdě už od 17 let. Ta už sice v Česku platí, nicméně rozšířit by se měla i do ostatních států Evropské unie. Součástí balíku je také zpřesnění zdravotních i odborných požadavků a sjednocení posuzování způsobilosti.

Řízení těžších aut na „béčko“

Ještě o něco bolestivější bude pro některé řidiče uznávání zákazů řízení ve všech zemích EU, nehledě na to, kde se přestupek odehrál. Pokud tedy přijdete o řidičský průkaz v Česku, už nebude možné přejet hranice a znovu usednout za volant. Co naopak mnozí uvítají, je bezesporu navýšení maximálního hmotnostního limitu pro řidičský průkaz skupiny B.

Ten by měl narůst z původních 3,5 na 4,25 tuny, ovšem za podmínky absolvování buď stanoveného školení, nebo zkoušky, popřípadě obojího. O navýšení ale nebude moci usilovat každý, změna se bude týkat pouze obytných vozů a u těch osobních bude omezena na ty s elektrickým pohonem.

V profesním odvětví pak mohou slavit mladší řidiči, jelikož schválená reforma počítá s řízením nákladního vozidla už od osmnácti let a autobusu od jedenadvaceti, samozřejmě pokud mají profesní kvalifikaci (CPC). To má ulevit pracovnímu trhu a zároveň udržet laťku bezpečnosti.

Rada EU a Evropský parlament dosáhly politické dohody 25. března 2025 a parlament nyní pravidla formálně schválil. Po zveřejnění v Úředním věstníku začnou členským státům běžet tři roky na transpozici směrnice do národní legislativy a následně mají ještě rok na praktické spuštění. Reálně tak první změny uvidíme v druhé polovině dekády a všechny by měly začít platit do roku 2030.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Až třetina aut na českém trhu může mít stočený tachometr