Jezdíte autem, MHD či na kole? Firmy zavedly kvůli ESG dotazníky, zaměstnancům to vadí

Zaměstnanci jsou dotazováni, zda jezdí do práce autem

Chodíte do práce pěšky? Jezdíte hromadnou dopravou nebo vlastním autem? Jakým autem? Má spalovací motor, nebo je to elektromobil? Zaměstnanci jsou v některých firmách pod sprchou otázek, které se týkají nejen jejich pracovní náplně, ale i soukromí. Nově například toho, jak se do práce dopravují. Za dotazováním, prováděným na dobrovolné bázi, je snaha zjistit, jaký dopad na životní prostředí má podnikání firem.

Snaha o udržitelnost a pozitivní vliv na životní prostředí se v některých firmách zase o kousek posunula. Zaměstnanci kvůli ní totiž narazili na řadu zvídavých otázek týkajících se třeba toho, jak do práce cestují. „Ptají se, zda zaměstnanci cestují vlastním vozem. Popřípadě jakým vozem – jestli se spalovacím motorem nebo elektromotorem nebo zda využívají nějakého hromadného dopravního prostředku či jdou pěšky nebo šlapou na kole,“ řekl CNN Prima NEWS tajemník Hospodářské komory ČR Ladislav Minčič.

ČTĚTE TAKÉ: Ženy v Česku způsobují méně nehod než muži, ale porušují jiná pravidla. Co vše ukazují data?

„V souvislosti s tématy udržitelnosti u nás probíhá dotazníkové šetření mezi zaměstnanci pro potřebu měření uhlíkové stopy, kdy se jich například ptáme na způsoby, jakými dojíždějí do práce,“ uvedl mluvčí pojišťovny Kooperativa Milan Káňa.

Dotazování souvisí s takzvaným ESG reportingem firem – povinností nařízenou evropskými směrnicemi hlásit, jaký má jejich působení ekologický a společenský dopad. „Od 1. 1. 2025 budou muset za tento rok reportovat i větší skupiny a firmy. Jedná se o firmy, které mají více než 250 zaměstnanců,“ popsala zakladatelka společnosti CIRAA Laura Mitroliosová. Podle ní se zprávy budou poctivě kontrolovat.

Podobná praxe už existuje u bank

Vše je přitom na bázi dobrovolnosti. Pokud zaměstnanec nechce, tak odpovídat nemusí. „Myslím si, že to je úplná hloupost, aby to řešil zaměstnavatel,“ míní jeden z dotázaných zaměstnanců. Další si pak myslí, že jde o zásah do soukromí.

„Existují obavy. Stejně jako se například automobilky obávají, že by mohly být pokutovány za překročení svých emisních limitů, tak se všechny evropské firmy bojí toho, že budou pokutovány, pokud jejich dodavatelé nebudou dostatečně uhlíkově neutrální,“ míní sociolog Vojtěch Bednář. Podobná praxe se už používá u bank. „Některé nejmenované banky začaly ve svém elektronickém bankovnictví ukazovat uhlíkovou stopu svých zákazníků,“ doplnil.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Za volantem jsem řidič, vše ostatní je rozptýlení, říká instruktor. České motoristy i chválil

Tagy: