Módní značka Zara se na sociálních sítích stala terčem kritiky propalestinských aktivistů, podle kterých byla jedna z jejích nejnovějších kampaní necitlivá k obětem z Gazy či je dokonce cíleně zesměšňovala. Kvůli reklamním snímkům modelky, která na nich pózovala v poničeném uměleckém ateliéru se sochami a figurínami omotanými bílou látkou, dokonce aktivisté volali po bojkotu společnosti. Ta nařčení odmítla, jejich tlaku ovšem ustoupila, kampaň stáhla a uvedla, že nedorozumění lituje.
Na instagramovém profilu Zary se objevily desítky tisíc stížností, podle kterých figuríny v kampani připomínaly mrtvá těla Palestinců v Gaze zabalená do bílých látek, informovala agentura Reuters. Mnohé z nich provázela také výzva k bojkotu značky.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Zuřivá bitka s žebříky. Rivalové se mlátili štaflemi kvůli vlajce, video baví internet
„Zara zesměšňuje mrtvé v Gaze. Problém je, že snímky nemají co dělat s bundou, kterou propagují. Jsou na nich těla zabalená v bílém oděvu, tradičním ‚muslimském pohřebním rubáši‘. Na snímcích jsou zároveň kameny, sutiny, destrukce a kartonový výřez ve tvaru Palestiny. Zara se postavila za sionisty,“ napsal jeden z uživatelů na sociální síti X.
Zara is facing a backlash after posting their latest campaign, “The Jacket.” After using statues with missing limbs surrounded by rubble, Zara stated that the focus is to exercise concentrated designs that demonstrate the versatility of the
— Hypebae (@hypebae) December 11, 2023
garment. Thoughts? pic.twitter.com/n0q1CiaMTJ
Vedle pobouření na internetu zaznamenala britská Advertising Standards Authority 110 oficiálních stížností na kampaň Zary. „Vzhledem k tomu, že reklamu již smazala, nebudeme podnikat žádné další kroky,“ uvedla organizace v prohlášení.
Značka se proti podobným nařčením jasně ohradila. „Kampaň byla vymyšlena v červenci a fotografována v září. Zachycuje sérii snímků nedokončených soch v ateliéru a byla vytvořena s jediným záměrem – prezentovat řemeslně vyrobené oděvy v uměleckém kontextu. Bohužel někteří zákazníci se snímky, které již byly odstraněny, cítili pohoršeni a spatřovali v nich něco velmi vzdáleného od původního záměru,“ uvedla na Instagramu. „Zara lituje tohoto nedorozumění a znovu potvrzuje hluboký respekt ke všem,“ doplnila.
Společnost zároveň kampaň kompletně stáhla. Podle Reuters jde o první případ, kdy se velká západní značka kvůli kritice za údajně necitlivou reklamu uchýlila k podobně silnému kroku.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Plyšák jako symbol konfliktu? Izrael jím připomíná rukojmí. Hamás v něm ukrýval zbraně