Nová odbavovací hala pražského hlavního nádraží, která by podle nově zveřejněného návrhu měla být částečně zbourána, je kulturní památkou. Zdůraznila to mluvčí ministerstva kultury Ivana Awwadová. Návrh, který uspěl v architektonické soutěži vypsané Správou železnic (SŽ), Prahou a pražským dopravním podnikem, počítá s tím, že přední část haly zmizí a místo ní vznikne prostranství zastřešené dřevěnou konstrukcí. Proti návrhu již vznikla on-line petice.
„Ministerstvo kultury opakovaně deklarovalo, že nová budova hlavního nádraží v Praze je kulturní památka,“ uvedla mluvčí. Ohledně přijatelnost v pondělí představeného návrhu na přeměnu nádraží se podle ní ministerstvo vyjádří až při případných budoucích odvoláních. „Nyní nelze v této věci ze strany ministerstva kultury předjímat případná stanoviska,“ sdělila.
ČTĚTE TAKÉ: Dubajské letiště, kde bude zima? Nový „hlavák“ budí emoce. Hlasujte v anketě, zda se vám líbí
Památkově chráněná je zejména secesní Fantova budova nádraží, nová odbavovací hala ze 70. let minulého století nicméně podle ministerstva není samostatným objektem, ale přístavbou, takže se na ni památková ochrana vztahuje rovněž.
Hlavní nádraží v Praze mohlo vypadat úplně jinak. Podívejte se na neúspěšné návrhy
Vítězný návrh na budoucí podobu pražského hlavního nádraží vyvolal svým odvážným provedením značné emoce. Na druhém a třetím místě soutěže o rekonstrukci odbavovací haly a jejího okolí se umístily značně konzervativnější projekty. Komise však ocenila právě neortodoxní postup architektů z kodaňského studia Henning Larsen Architects. Podívejte se, jak mohlo nádraží vypadat, kdyby se komise rozhodla jinak.
V mezinárodní soutěži ohledně přeměny nové haly, přilehlých Vrchlického sadů a podobu plánované tramvajové zastávky před nádražím uspěl návrh kodaňského studia Henning Larsen Architects. Dominantním prvkem návrhu je velká dřevěná konstrukce, které se má klenout nad novou odbavovací halou směrem k Vrchlického sadům. Zároveň má zmizet velká část haly, zachována má být část nacházející se pod magistrálou. Nové prostranství před nádražím má s úrovní magistrály propojit široké schodiště, na které naváže nový přechod přes frekventovanou silnici k Fantově budově.
Návrh po zveřejnění sklidil kritiku na sociálních sítích a vznikla proti němu on-line petice, kterou zatím podpořilo přes 800 lidí. Ti požadují zachování haly, kterou navrhli architekti Jan Bočan, Josef Danda, Alena Šrámková, Jan Šrámek a Julie Trnková a je podle nich významným reprezentantem architektury 70. a 80. let. Střešní konstrukce podle nich skryje Fantovu budovu, návrh také plánuje zrušit bez náhrady parkoviště na střeše budovy. „Praha si zaslouží vstupní bránu, která dotváří její architektonické dědictví, ne takovou, která ho popírá,“ uvedli.
Předmětem architektonické soutěže, která začala loni v květnu, bylo komplexní řešení podoby nádraží a jeho okolí. Soutěžní týmy dostaly za úkol navrhnout podobu nové odbavovací haly, kterou má na starosti SŽ. Pro magistrát řešily úpravy Vrchlického sadů a pro pražský dopravní podnik tramvajovou trať, která povede od Národního muzea do Wilsonovy a Washingtonovy ulice k odbavovací hale a následně Opletalovou ulicí do Bolzanovy ulice. Vítězné studio nyní svůj návrh rozpracuje do architektonické studie, ke které se bude moci vyjádřit veřejnost.
Na druhém místě se v soutěži umístil tým barcelonských studií Miralles Tagliabue EMBT a OCA architects, třetí skončilo konsorcium českého studia re:architekti, italského ateliéru baukuh studio associato a italského studia Yellow Office. Návrh třetího týmu počítal se zachováním haly bez větších zásahů.