Návrh hlavního nádraží v Praze týmu barcelonských studií Miralles Tagliabue EMBT a OCA architects Zdroj: IPR Praha
Návrh hlavního nádraží v Praze týmu barcelonských studií Miralles Tagliabue EMBT a OCA architects Zdroj: IPR Praha
Návrh hlavního nádraží v Praze týmu barcelonských studií Miralles Tagliabue EMBT a OCA architects Zdroj: IPR Praha
Návrh hlavního nádraží v Praze od konsorcia českého studia re:architekti, italského ateliéru baukuh studio associato a italského studia Yellow Office Zdroj: IPR Praha
Návrh hlavního nádraží v Praze od konsorcia českého studia re:architekti, italského ateliéru baukuh studio associato a italského studia Yellow Office Zdroj: IPR Praha
Návrh hlavního nádraží v Praze od konsorcia českého studia re:architekti, italského ateliéru baukuh studio associato a italského studia Yellow Office Zdroj: IPR Praha
Vizualizace budoucí podoby hlavního nádraží v Praze Zdroj: IPR Praha
Vizualizace budoucí podoby hlavního nádraží v Praze Zdroj: IPR Praha
Vizualizace budoucí podoby hlavního nádraží v Praze Zdroj: IPR Praha
Vizualizace budoucí podoby hlavního nádraží v Praze Zdroj: IPR Praha
Vizualizace budoucí podoby hlavního nádraží v Praze Zdroj: IPR Praha
Vizualizace budoucí podoby hlavního nádraží v Praze Zdroj: IPR Praha
Návrh hlavního nádraží v Praze týmu barcelonských studií Miralles Tagliabue EMBT a OCA architects Zdroj: IPR Praha
Návrh hlavního nádraží v Praze týmu barcelonských studií Miralles Tagliabue EMBT a OCA architects Zdroj: IPR Praha
Návrh hlavního nádraží v Praze týmu barcelonských studií Miralles Tagliabue EMBT a OCA architects Zdroj: IPR Praha
Návrh hlavního nádraží v Praze od konsorcia českého studia re:architekti, italského ateliéru baukuh studio associato a italského studia Yellow Office Zdroj: IPR Praha
Návrh hlavního nádraží v Praze od konsorcia českého studia re:architekti, italského ateliéru baukuh studio associato a italského studia Yellow Office Zdroj: IPR Praha
Vítězný návrh na budoucí podobu pražského hlavního nádraží vyvolal svým odvážným provedením značné emoce. Na druhém a třetím místě soutěže o rekonstrukci odbavovací haly a jejího okolí se umístily značně konzervativnější projekty. Komise však ocenila právě neortodoxní postup architektů z kodaňského studia Henning Larsen Architects. Podívejte se, jak mohlo nádraží vypadat, kdyby se komise rozhodla jinak.
„Ambice byly urbanistické, architektonické a byl v tom i velký úkol pro krajináře či zahradní architekty. Důležitý byl i dopravní aspekt. Bylo nutné všechno sladit a dostat nějaký harmonický výsledek,“ vysvětlil předseda komise architekt Jaroslav Wertig, jak členové k výběru přistupovali.
ČTĚTE TAKÉ: Dubajské letiště, kde bude zima? Nový „hlavák“ budí emoce. Hlasujte v anketě, zda se vám líbí
Na druhém místě se v soutěži umístil tým barcelonských studií Miralles Tagliabue EMBT a OCA architects. „Snaha smířit intervenci infrastrukturní budovy ze sedmdesátých let do prostoru původního parku rozšířením její identity jako jakéhosi parkového skleníku byla od začátku vnímána jako perspektivní a legitimní koncept umožňující atraktivní ztvárnění,“ uvedla porota ve svém hodnocení druhého projektu.
Návrh hlavního nádraží v Praze týmu barcelonských studií Miralles Tagliabue EMBT a OCA architects Zdroj: IPR Praha
Návrh hlavního nádraží v Praze týmu barcelonských studií Miralles Tagliabue EMBT a OCA architects Zdroj: IPR Praha
Návrh hlavního nádraží v Praze týmu barcelonských studií Miralles Tagliabue EMBT a OCA architects Zdroj: IPR Praha
Na třetím projektu se podíleli čeští architekti
Tým ze studia re:architekti, který se jako jediný český ateliér probojoval do finále soutěže a skončil na třetím místě, chtěl zachovat odbavovací halu ze sedmdesátých let a současně vytvořit novou vstupní bránu do historického centra Prahy.
„Klíčovým tématem našeho návrhu bylo zachování hodnot stávající odbavovací haly. Dlouhodobě se zabýváme projekty konverze a revitalizace historických budov, kde je nutné jasně popsat kvality historické stavby a pak na ně citlivě navázat,“ uvedl Ondřej Synek z ateliéru re:architekti.
„V případě nové odbavovací haly vidíme neopakovatelnou kvalitu v její velkorysosti, lapidárnosti a skvělé kvalitě detailů. Proto jsme se rozhodli ji bez velkých zásahů zachovat a zapojit do nového řešení celku nádraží, což hala ve své robustnosti a jednoduchosti snadno umožňuje,“ dodává k návrhu.
Komise kladně vnímala koncept zachování centrální části haly, respektive úpravu, která navrací její schéma původně otevřeného/volného prostoru, a vytvoření dvou nových objektů po stranách, které otevírají halu k Václavskému náměstí a k Bolzanově ulici. „Návrh měl od začátku velmi racionální, a kladně hodnocený, přístup k řešení tramvajové tratě i navazujících ulic a cyklodopravy,“ píše komise v hodnocení.
Návrh hlavního nádraží v Praze od konsorcia českého studia re:architekti, italského ateliéru baukuh studio associato a italského studia Yellow Office Zdroj: IPR Praha
Návrh hlavního nádraží v Praze od konsorcia českého studia re:architekti, italského ateliéru baukuh studio associato a italského studia Yellow Office Zdroj: IPR Praha
Návrh hlavního nádraží v Praze od konsorcia českého studia re:architekti, italského ateliéru baukuh studio associato a italského studia Yellow Office Zdroj: IPR Praha
Návrh hlavního nádraží v Praze od konsorcia českého studia re:architekti, italského ateliéru baukuh studio associato a italského studia Yellow Office Zdroj: IPR Praha
Vítězové k tomu přistoupili jinak
Wertig tvrdí, že návrh dánských architektů z kodaňského studia Henning Larsen Architects vyhrál kvůli vyrovnaným kvalitám ve všech zadaných úrovních. „Při hodnocení jsme se shodli napříč pohledy a žánry, které jsme zastupovali jako porotci. Vítězný návrh vyhrál drtivou převahou. Myslím si, že to bylo vyrovnanými kvalitami jak v urbanistické, architektonické, krajinářské, tak v dopravácké úrovni, že všechny nadchnul,“ sdělil Wertig.
Dánové k řešení přistoupili úplně jinak. „Bylo to kouzlo něčeho, co nebylo úplně obvyklé. Když chce chirurg léčit, tak většinou řeže, když chce dělat architekt svoji práci, tak většinou staví baráky. Tady v tom případě se tým udržel, zaměřil se na to, co je jádrem problému, a snažil se ten problém odstranit,“ vysvětlil Wertig.
„Víc bourali než stavěli, ale dosáhli daleko větších kvalit a přínosu, než kdyby něco stavěli. Tento paradox nás fascinoval. Taky nás fascinovala míra proměny prostředí,“ doplnil předseda komise.
Vizualizace budoucí podoby hlavního nádraží v Praze Zdroj: IPR Praha
Vizualizace budoucí podoby hlavního nádraží v Praze Zdroj: IPR Praha
Vizualizace budoucí podoby hlavního nádraží v Praze Zdroj: IPR Praha
Vizualizace budoucí podoby hlavního nádraží v Praze Zdroj: IPR Praha
Vizualizace budoucí podoby hlavního nádraží v Praze Zdroj: IPR Praha
Vizualizace budoucí podoby hlavního nádraží v Praze Zdroj: IPR Praha
K tématu