Zemřela legenda F1. Závodící zubař byl posledním žijícím vítězem z generace průkopníků


Svět opustila v požehnaném věku 90 let jedna z legend formule 1. Tony Brooks sice v dnešní době nepatří mezi nejznámější jména královny motorsportu, ale v 50. letech minulého století se zařadil mezi piloty, kteří byli průkopníky momentálně extrémně populárního seriálu.

Brooks byl po předloňském úmrtí Stirlinga Mosse posledním žijícím vítězem Grand Prix z prvního desetiletí existence formule 1. Šest triumfů posbíral rodák z britského Dukinfieldu v sezonách 1957 až 1959. Pouze zmiňovaný Moss, Alberto Ascari a Juan Manuel Fangio vyhráli v 50. letech více velkých cen. K větší slávě mu chyběl titul světového šampiona.

„Brooks byl úžasný jezdec. Nejlepší – pokud mi to odpustí – v uvozovkách neznámý jezdec, který tu kdy byl. Byl mnohem lepší než několik mužů, kteří vyhráli celý šampionát,“ řekl v 80. letech Moss o svém kolegovi.

Přezdívalo se mu „závodící zubař“. A to kvůli tomu, že v roce 1955 – když se ve 23 letech učil na závěrečné zkoušky oboru zubní lékařství – byl na poslední chvíli povolán týmem Connaught pro Grand Prix na Sicílii. Zmeškal úvodní trénink, trať se tedy dodatečně učil na vypůjčeném skútru. I přes tyto komplikace všechny porazil.

„Byl jsem úplně ponořený do studia, když mi Connaught zavolal. Pravděpodobně to bylo požehnání, protože jsem neměl čas přemýšlet o tom, co dělám. Vyrazil jsem na místo, které bylo považováno za konec světa, řídil auto, ve kterém jsem nikdy neseděl. Na okruhu, který jsem nikdy neviděl. Naštěstí jsem měl větší strach o to, jak dopadne mé studium,“ vzpomínal před časem.

Skvělým entrée v bojových podmínkách oslnil a ve formuli 1 zůstal až do roku 1961. A kariéra zubaře šla stranou. Jeho závodní filozofii změnily dvě těžké nehody – jedna se udála na domácím okruhu Silverstone, druhá ve francouzském Le Mans. Po nich se zařekl, že už nikdy nepůjde za hranu, aby kompenzoval nedostatky vozu. Možná i proto zůstal bez světového titulu a nestal se známější personou.

„Byl jsem velmi zarmoucen, když se ke mně dostala zpráva, že Tony Brooks zemřel. Byl součástí speciální skupiny řidičů, kteří byli průkopníky a posouvali hranice v době obrovského rizika,“ poznamenal v oficiálním prohlášení generální ředitel formule 1 Stefano Domenicali.

„Pro ty, kteří znají motorsport dobře, Brooks byl a vždy bude jedním z nejlepších jezdců a také okouzlujícím a sebevědomým mužem,“ napsal novinář Andrew Benson, hlavní novinář stanice BBC specializující se na formuli 1.