Hned jak Lewis Hamilton projel cílem Grand Prix Emilia Romagna na nelichotivém 13. místě, uslyšel ve sluchátku týmového šéfa Mercedesu Toto Wolffa, který mu poskytl alibi. „Promiň za to, co jsi dnes musel řídit. Bylo to neovladatelné, neměli jsme na to zajet slušný výsledek,“ řekl mu. Mohla by to být pravda, kdyby parťák na stejném monopostu George Russell nevyčníval na čtvrtém místě.
Za posledních osm let získal šest mistrovských titulů. Ve zbylých dvou případech Hamiltonovi celkové vítězství v šampionátu uniklo až v úplně posledním závodě – v roce 2016 skončil za týmovým parťákem, Němcen Nicem Rosbergem, loni po kontroverzní koncovce slavil Max Verstappen z Red Bullu.
K těmto pohádkovým časům je letos zatím zkušený britský jezdec na míle vzdálený. V pořadí jezdců mu patří sedmé místo, na prvního Charlese Leclerca ztrácí nezanedbatelných 58 bodů. A zvláště poslední Grand Prix ukázala, že Hamilton není v pohodě.
Hamilton s Williamsovou chtějí pomoct koupit Chelsea. Pilot F1 přitom fandí Arsenalu
Kolem fotbalové Chelsea, kterou Romanu Abramovičovi zabavila britská vláda, krouží několik zájemců. Jedním z nich je multimilionář sir Martin Broughton, bývalý šéf Liverpoolu. A toho by finančně mohly podpořit dvě stále aktivitní sportovní legendy – britský pilot formule 1 Lewis Hamilton a americká tenistka Serena Williamsová.
Do závodu na okruhu v Imole startoval ze 14. pozice. Komunita formule 1 si v průběhu let zvykla, že i z takovéto hloubky startovního roštu je schopný v samotné velké ceně zajet skvělý výsledek. V Itálii se ale posunul dopředu jen o jednu příčku.
„Promiň za to, co jsi dnes musel řídit. Bylo to neovladatelné, neměli jsme na to zajet slušný výsledek,“ hlásil do vysílačky šéf Mercedesu Toto Wolff. Jinými slovy představoval Hamiltonův monopost jako „traktor“, jak se často mezi fanoušky královny motorsportu říká vozu bez šance na úspěch. Jenže tato slova trochu ztrácela smysl při pohledu na kompletní pořadí nedělního závodu. Týmový kolega George Russell – disponující stejným autem – si vyjel čtvrté místo a dál platí, že ve všech dosavadních Grand Prix sezony 2022 figuroval mezi nejlepší pětkou. Proto má v celkové klasifikaci o 21 bodů více než trápící se Hamilton.
Za to můžeme my, Lewisi
Podle teď už bývalého pilota Rosberga – který odešel do důchodu hned poté, co se stal světovým šampionem – byl úmysl zpochybnitelného vzkazu Wolffa pro Hamiltona jasný. Pomocí této malé lži chtěl povzbudit šampiona, jenž se letos hledá.
„Toto předvedl psychické hrátky, což je vlastně velmi chytré. Mercedes bere vinu na sebe, opravdu se snaží Lewise podpořit, pozvednout ho. Svým způsobem tím říká: ‚Hele, Lewisi, to není tvůj problém, můžeme za to my.‘ Opravdu chytrý krok, přestože to není tak úplně pravda. Nezapomínejme, že Russell byl se stejným vozem na čtvrtém místě, takže Lewis měl o tomto víkendu určitě velký podíl na špatném výsledku,“ glosoval Rosberg pro stanici Sky Sports.
Bude si muset Hamilton uříznout ucho? Nový ředitel závodu F1 vytáhl pravidlo o špercích
Poměrně nečekané zákulisní debaty provázely Velkou cenu Austrálie formule 1. Nový ředitel závodu Niels Wittich „vytáhl“ ze seznamu pravidel zaprášenou reguli, která říká, že piloti nesmí usednout do monopostu s náušnicemi, řetízky nebo piercingy. A to může být potenciální problém pro sedminásobného mistra světa Lewise Hamiltona.
Už v průběhu víkendové velké ceny si Rosberg – který pro Sky Sports během závodů jako expert – škodolibě užíval okamžik, který podtrhl Hamiltonovu aktuální krizi. Hamiltonův loňský úhlavní rival Max Verstappen ho totiž v Imole předjel o celé kolo. „Chvilku počkejte. Jestli jste si mysleli, že to pro Lewise nemůže být horší, tak tady máte jeho úhlavního rivala Maxe Verstappena, jak mu dává kolo. To bude bolet. A věřím tomu, že až pojede kolem, bude se Max pod helmou usmívat,“ rýpl si Němec.
Toto Wolff po závodě uvedl, že věří ve zrychlení Mercedesu v případě, že stáj vyřeší problémy s poskakováním na rovinkách, které letos více či méně trápí všechny týmy. Poté bude moci snížit světlou výšku vozu, což přinese více přítlaku a tedy i lepší časy na kolo. „Základním problémem, který svým způsobem vše zastiňuje, je to, že naše auto trpí více poskakováním než ostatní,“ přidal Wolff názor pro Motorsport.com.