Řidiči se ještě do konce roku dočkají několika předvánočních dárečků v podobě dvou nových úseků dálnic a jedné silnice první třídy. Lidem se tak znovu výrazně zkrátí cesta z Čech na Moravu díky novému úseku dálnice D35, která bude nově končit již téměř před Vysokým Mýtem. Uleví se také obyvatelům Frýdku-Místku díky částečnému dokončení dálničního obchvatu.
D35 Ostrov až Časy
Téměř před rokem potěšilo řidiče směřující z Prahy na střední či severní Moravu otevření úseku dálnice D35 z Opatovic směrem k obci Časy, díky kterému nemusí zajíždět do Hradce Králové, což ušetří až desítky minut. Tím však snaha o vybudování „druhé dálnice na Moravu“ nekončí a lidé se již 22. prosince svezou po dalším navazujícím úseku, který bude končit před vesnicí Ostrov nedaleko Vysokého Mýta. Výrazně se tím uleví například Holicím.
Výstavba dálnice byla ostře sledována také díky zajímavému technickému řešení přemostění železničního koridoru u Uherska. Na každé straně kolejí stavbaři paralelně vybudovali jeho poloviny, které následně otočili nad trať. Nakonec vyplnili mezeru mezi nimi širokou asi 1,8 metru a oba díly spojili.
V přípravě jsou také další úseky dálnice D35, která by podle ministerstva dopravy mohla propojit Hradec Králové s Mohelnicí do šesti let. Rezort však bude muset najít především dostatečné finanční prostředky. „V případě D35 není připravené financování, takže tohle je vše přede mnou,“ uvedl pro CNN Prima NEWS ministr Martin Kupka (ODS).
Obchvat Frýdku-Místku
Dálnice D48 mezi Hranicemi a Českým Těšínem je z velké části zatím pouze jedno velké staveniště, to by se však mělo v příštích letech změnit. Přispět by k tomu mělo ještě letošní otevření druhé části obchvatu Frýdku-Místku, i když zatím pouze v polovičním profilu, jak CNN Prima NEWS potvrdil mluvčí resortu dopravy Martin Brychta.
První západní část obchvatu byla zprovozněna již letos v září. Celý obchvat bude dlouhý 8,5 kilometru a přijde na zhruba čtyři miliardy korun. Na jedné straně se napojí na dálnici D48 ve směru na Český Těšín a Polsko a na druhé straně na dálnice D56 od Ostravy a D48 od Olomouce.
Snadnější cesta do Třince
Stejného regionu se týká také další významná silniční stavba. Cestu z Frýdku-Místku směrem do Třince usnadní otevření nové silnice první třídy mezi Třanovicemi a obcí Nebory. Přestože se nejedná o dálnici, bude se také v budoucnu jednat o čtyřprodou komunikaci. Letos však bude rovněž otevřena pouze v polovičním profilu.
V dalších letech však budou stavaři ještě ambicióznější. V příštím roce se otevře něco přes 25 kilometrů nových dálničních úseků, tedy podobně jako letos, ale v roce 2024 by to mělo být dokonce až 100 kilometrů.
„Nyní se staví celkem 247 kilometrů dálničních a silničních projektů, konkrétně 148,2 kilometru dálnic a 98,8 kilometru silnic I. třídy. Finance budou příští rok využity například i na nové úseky dálnic D6 okolo Hořoviček a Hořesedel, dálnici D35 k Mohelnici nebo na pokračování běžící stavby dálnice D3 směrem k rakouským hranicím,“ uvedl pro CNN Prima NEWS mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.