Změna liniového zákona: Podle experta novela nestačí

Silnice v Brně

Rychlejší výstavba dálnic v Česku

Vláda chce prosadit novelu liniového zákona, který má zrychlit výstavbu dopravní a další infrastruktury. Poslanci o tom budou hlasovat ještě tento týden. Novela zákona by také mohla omezit možnost se proti stavbám dálnic bránit. Podle dopravního experta Iva Rýce je potřeba zákon nový, ne pouze jeho novela.

„Osobně se domnívám, že novela není optimálním řešením. Chce to úplně nový zákon o liniových stavbách. Ten by byl obecně platný, ne tak jako tento, který je pouze specifický,“ řekl pro CNN Prima NEWS Ivo Rýc. Dále dodal, že pokud by se změny odsouhlasily tak, jak se o nich diskutuje, mohla by se Česká republika v rychlosti výstavby dálnic dostat v horizontu tří až čtyř let na úroveň západních zemí.

O novele diskutovali v pondělí v pořadu 360° Pavlíny Wolfové také poslanci Martin Kolovratník (ANO) a Ondřej Polanský (Piráti). „Ve chvíli, kdy sem přijde tento nástroj, očekával bych, že bude podpořen argumenty. V zákoně je ale jen jediná obecná věta, a to že tento mechanismus zrychlí stavební řízení,“ uvedl Polanský. Součástí zákona je také příloha klíčových staveb. Podle Polanského je ale tento dokument vytvořený intuitivně, a ne na základě nějakého klíče.

Současná dopravní síť rozhodně nevyhovuje

V Česku je momentálně 1 281 kilometrů dálnic. Za posledních dvacet let se jich nejvíce postavilo v roce 2005, konkrétně 69. Naopak v letech 2002, 2013 a 2014 nepřibyly žádné. Podle Rýce ale současná dálniční síť není vůbec dostatečná. „První projekty po 2. světové válce se začaly připravovat v roce 1963. Podle současného plánování se předpokládá, že by celá dálniční síť měla být hotová v roce 2027, bavíme se tedy o astronomickém období 64 let. To je pro potřeby společnosti naprosto nevyhovující,“ vysvětlil Rýc.

Tagy: