Revoluce v českém školství: Resort spustil největší projekt k nasazení AI ve třídách
Než začnete číst Co byste měli vědět, než začnete číst
Ministerstvo spouští rozsáhlý vzdělávací program pro pedagogy v oblasti AI. Co je má naučit?
Větší zapojení technologie napříč obory slibovalo i hnutí ANO. O co šlo?
Umělá inteligence jako pomocník i pokušení: Jak o systému mluvit se studenty?
Experti na AI věří, že se program stane „symbolem odvahy českého školství“.
Ministerstvo školství připravilo dosud nejrozsáhlejší platformu, jež pedagogům základních škol pomůže se zapojením umělé inteligence do každodenní praxe. Projekt základka.ai představuje spolupráci veřejného a soukromého sektoru – podle šéfa Hospodářské komory Zdeňka Zajíčka (ODS) nyní záleží na tom, jak odvážně se české školství otevře těmto změnám. Jak chce v tomto směru pokračovat pravděpodobný předseda sněmovního školského výboru a co slíbilo vítězné hnutí ANO v tomto ohledu před volbami?
Podle resortu se jedná o dosud „nejambicióznější vzdělávací online program“, který si klade za cíl během probíhajícího školního roku proškolit pedagogy, aby mohli využívat k výuce nástroje umělé inteligence. Semináře odstartovaly již začátkem října. Na projektu se podílí i Česká asociace umělé inteligence.
K TÉMATU: Reforma školních jídelen v ohrožení? Babiš chtěl „nesmysly“ zastavit, Havel věří v kompromis
Dosluhující šéf resortu Mikuláš Bek (STAN) tvrdí, že školství v tomto ohledu stojí před zásadní výzvou – jak připravit žáky, aby jim neujel vlak v budoucím světě, kde bude hrát tato technologie prim. Zdůraznil, že učitelé v tomto procesu hrají klíčovou roli.
„Tento projekt vnímám jako příležitost pro další rozvoj podpory školám a učitelům v efektivním využívání nástrojů umělé inteligence, kterou zajišťujeme především prostřednictvím aktivit Národního pedagogického institutu,“ popsal zmocněnec pro digitalizaci a digitální vzdělávání při ministerstvu Martin Úlovec podle tiskové zprávy resortu.
Učitelé již mají k dispozici řadu nástrojů
Poukázal na nutnou spolupráci mezi státním, soukromým, ale i neziskovým sektorem, která je prý nejlepší cestou, jak čelit nejrůznějším výzvám, jež rozvoj technologie bude postupně přinášet. „Základka.ai“ rozvíjí dosud bohatou škálu metodických programů Národního pedagogického institutu (NPI). Podle vedoucího oddělení digitalizace ve vzdělávání při NPI Ondřeje Neumajera mají učitelé již k dispozici tematické prezenční semináře i webináře, e-learningy, podcasty, edukační plakáty nebo možnost návštěvy odborných konzultantů přímo ve školách.
Čtěte také

Na novince v proškolování pedagogů se podílí i soukromý sektor reprezentovaný Hospodářskou komorou ČR. Její prezident Zdeněk Zajíček zdůraznil, že dochází k velmi rychlým proměnám ekonomického prostředí – proto apeluje na schopnost na tyto změny reagovat. „Protože prosperita firem i celé společnosti začíná vždy ve školních lavicích, bude klíčové, jak rychle a odvážně se české školství otevře změnám a připraví žáky a studenty na svět, v němž bude flexibilita tou nejcennější dovedností,“ poznamenal.
Co slibovalo ANO ohledně umělé inteligence?
Hnutí ANO, které vyhrálo sněmovní volby a skládá vládu společně s SPD a Motoristy, se o implementaci AI zmiňovalo již ve svém volebním programu. Důraz na širší využití kladli autoři programových tezí například ve zdravotnictví nebo v boji s šedou ekonomikou. Hnutí také slibovalo všeobecnou podporu digitálních kompetencí.
Čtěte také

„Podpoříme technologický vývoj v praxi a zavedeme vzdělávání v oblasti digitálních technologií a umělé inteligence, aby Česká republika byla moderní a technologicky vyspělou zemí,“ stojí v sekci týkající se digitalizace. Nic nenasvědčuje tomu, že by zástupci ANO měli rezignovat na tento bod ve společném programovém prohlášení a v celkové školské politice budoucí vlády.
Podle poslance Matěje Ondřeje Havla (TOP 09), který šest let vedl jedno z královéhradeckých gymnázií, je využití umělé inteligence příležitostí pro učitele. „Je to výborný pomocník, dokáže dramaturgicky navrhnout průběh hodiny – poradí metody a dává tipy,“ vyjmenoval pro CNN Prima NEWS.
Poznamenal ovšem, že v souvislosti s tím bude nutné přehodnotit způsob výuky informační gramotnosti. „Pokušení, že by dětem mohla AI napsat zadané úkoly, je samozřejmě velké. Právě na to se budeme muset zaměřit a více to ve školách cvičit a probírat,“ tvrdí poslanec.
Havel také zdůraznil, že nemá cenu před neustále vyvíjející se technologií zavírat oči. Vidí však jedno úskalí: „Je potřeba dětem vysvětlit, že AI nemá principiálně vždy pravdu. Musíme si stále ověřovat informace a data, která sebevědomě nabídne uživateli,“ upozornil místopředseda TOP 09, jemuž hnutí ANO skládající podobu Sněmovny nabídlo pokračovat v čele sněmovního školského výboru.
„Symbol odvahy školství“
Nově rozběhnutý program nabízí přes 100 hodin obsahu. Pedagogové základních škol se mohou vzdělávat skrze praktické webináře. „Učitelé se naučí nejen základy fungování umělé inteligence, ale také její využití pro přípravu výuky a práci s žáky. Důležitou součástí programu je také budování strategické podpory AI na školách,“ popisují představitelé ministerstva. Školy se musí registrovat na webových stránkách, cena za jedno vzdělávací zařízení činí 12 490 korun. Poté se může připojit neomezené množství pedagogů daného vzdělávacího institutu.
Ředitel České asociace umělé inteligence Lukáš Benzl doufá, že se tato novinka stane „symbolem odvahy českého školství“.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Tresty dětí ve školách jsou minulostí. Učitelé si musí s neukázněnými žáky poradit jinak