Facebook najal pracovníky na odposlouchávání a přepisování zvukových záznamů uživatelů, kteří v aplikaci Messenger používali funkci přepisu řeči na text. Společnost to potvrdila s tím, že tuto činnost před týdnem pozastavila. S informací přišel americký web Bloomberg.
Sociální síť začala v roce 2015 testovat novou funkci, která umožňuje uživatelům zobrazit textový přepis hlasových zpráv. V praxi to znamená, že člověk spolu s audioklipem uvidí zprávu v textové formě. Tuto činnost dělá automaticky umělá inteligence.
Společnost údajně najala externí dodavatele, kteří tyto zvukové zprávy uživatelů poslouchali a přepisovali je do textové formy. Samotní pracovníci nevěděli, odkud záznamy pocházejí. Podle Bloombergu zaměstnával Facebook na tuto práci stovky lidí.
Hlavním úkolem pracovníků bylo zjišťovat, jestli umělá inteligence interpretuje sdělené informace správně. Někteří z externích dodavatelů řekli americkému webu, že jim to přijde neetické, vzhledem k tomu, že o tom uživatelé nevědí.
Bloomberg píše, že Facebook informaci potvrdil, zprávy měly být údajně anonymní. Americký server se kromě samotných pracovníků odkazuje i na důvěryhodné zdroje, které jsou s operací obeznámeny.
Tato zpráva přichází necelé dva měsíce poté, co Federální obchodní komise USA udělila Facebooku pokutu 5 milionů dolarů (asi 116 miliónů korun) za únik dat svých uživatelů spojený se skandálem Cambridge Analytica.
V rozhodnutí komise také stojí, že musí uvnitř Facebooku vzniknout orgán pro dohled nad ochranou dat.
Kdo nás poslouchá
V roce 2016 Facebook vyvrátil, že by odposlouchával uživatele za účelem zobrazování relevantních reklam. „Přístup k mikrofonu máme pouze v případě, pokud jste dali naší aplikaci povolení a pokud aktivně využíváte konkrétní funkci, která vyžaduje audio,“ stojí v tiskové zprávě.
Přepisování hlasových zpráv značně zjednodušuje mnoha lidem komunikaci, právě tato funkce ale potřebuje přístup k mikrofonu a uživatelovo povolení. O tom, že tyto záznamy společnost nechává poslouchat cizí lidi, už se ale nikde nepíše.
Facebook však není zdaleka jedinou společností, která by takové praktiky využívala. Amazon zaměstnával tisíce lidí, kteří měli velmi podobnou práci, když poslouchali nahrávky zákazníků domácího pomocníka Alexa. Společnost nicméně řekla, že bere soukromí uživatelů vážně a vzorky, které poslouchá, jsou minoritní a náhodné.
Téměř totožná situace se odehrála se zařízením Google Home. Ve smluvních podmínkách Googlu je zřetelně uvedeno, že jsou všechny zvukové příkazy nahrávány a ukládány. O tom, že je poslouchali zaměstnanci, však opět ani slovo.
Na konci minulého měsíce přinesl The Guardian informaci o tom, že podobné nahrávky shromažďuje Apple, který analyzuje hlasové záznamy funkce Siri. Opět se mělo jednat pouze o malý vzorek za účelem zlepšení služby.
Redaktorka Bloombergu Sarah Frier ale poukázala na důležitý rozdíl mezi těmito případy a Facebookem. Google, Amazon i Apple poslouchali lidské příkazy adresované strojům, nikoli soukromé konverzace dvou lidí.
Na dotazy týkající se těchto informací tiskové oddělení Facebooku redakci TV Prima v době publikování článku neodpovědělo.
Štěpán Sochor