Většina z nás žije v domnění, že když si koupíme místenku, ve vlaku si sedneme. Chyba. Na vašem místě už třeba někdo sedí nebo ve vagonu vaše sedadlo vůbec není. Právě tuto zkušenost mají někteří diváci FTV Prima. České dráhy tvrdí, že chyba v rezervačním systému není. Tak jsme samozřejmě pátrali, kde tedy je.
Že místenky nejsou zárukou pohodlného usazení ve vlaku, nám dokázala jedna z cestujících. „Koupím si místenku a jdu do vlaku. Najdu si příslušný vagón. Vstoupím do něho a první překvapení je, že zjistím, že ten vagón není otevřený prostor, ale že to je vagón takzvaně kupéčkový. Hledám číslo místa. Jenže dalším překvapením je, že číslo vůbec není v daném kupéčku. Zjistím, že v té situaci nejsem sama, že je tam asi dalších sedm lidí, kteří mají úplně stejný problém, a tak najednou všichni stojíme v uličce a jsme unavení po celém dni a naštvaní, že si nemáme kam sednout,“ říká cestující.
„Přišli jsme do vlaku, naše kupé, kde jsme měli místenky, bylo úplně plné. Seděla tam prostě jiná skupina. Poté přišla průvodčí, se kterou jsme se snažili problém vyřešit, ale ta řekla, že máme smůlu. Že se stala asi nějaká chyba a celou tu cestu ty čtyři hodiny jsme museli sedět na chodbě,“ uvádí příklad další cestující.
A kde je tedy chyba? Podle Českých drah je chyba paradoxně velmi často na straně cestujících.
„Často je to případ nějakého omylu, přehlédnutí některého údaje nebo špatného zadání údajů a nezkontrolování. Mně samotnému se to jednou stalo při nákupu rezervace. Další možností je například technická závada vozů, kdy během cesty dojde k vyřazení vozu nebo je zařazen jiný náhradní vůz,“ vysvětluje mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.
Jenže s takovýmto vysvětlením se cestující nechtějí spokojit. „Samozřejmě tam proběhla kontrola toho, jestli máme obě dvě ty skupiny správné lístky i místenky a obě dvě skupiny měly lístky a místenky na správný vlak, čas i místo,“ brání se cestující.
„I průvodčí řekla, že ano, jsem jedna z mnoha, která má tenhle ten problém. Takže ona vlastně uznala, že ta moje místenka je platná, že je správná. Jen to místo v tom vlaku neexistovalo,“ říká další cestující.
V případě, že se i vy koupíte místenku a nesednete si, určitě si od průvodčího nechte vystavit speciální doklad, který následně můžete uplatnit při reklamaci.