Mezi USA a Evropskou unií létají opět pohrůžky. Po pátečním zavedení odvetných cel na vybrané produkty (motocykly Harley – Davidson, džíny, bourbon a zemědělské produkty) americký prezident Donald Trump na twitteru uvedl, že pokud unie svá opatření nepřehodnotí, začne se zabývat možností zavedení cel na evropské automobily.
O pátečním zavedení odvetných cel jsme vás informovali zde:
Reakce na sebe nenechala dlouho čekat. Donald Trump svůj záměr nasměřoval k automobilovému průmyslu, který je dlouhodobě jedním z tahounů evropské ekonomiky. „S ohledem na cla a obchodní bariéry uvalené Evropskou unií na USA a jejich skvělé společnosti a dělníky, zatížíme dvacetiprocentním clem všechna jejich auta, která směřují do USA, pokud zmíněná cla a bariéry nebudou brzy odbourány,“ napsal na twitter Trump.
Based on the Tariffs and Trade Barriers long placed on the U.S. & its great companies and workers by the European Union, if these Tariffs and Barriers are not soon broken down and removed, we will be placing a 20% Tariff on all of their cars coming into the U.S. Build them here!
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) June 23, 2018
Zveřejněný příspěvek ihned zahýbal akciemi automobilek. Německá automobilka Volkswagen ztratila jedno procento, BMW dokonce 2,2 procenta. Dá se očekávat, že pokud by k navýšení cel opravdu došlo, vyvolá to další odvetu. Mohla by se tak spustit spirála, která by výrazně zhoršila obchodní vztahy mezi Evropskou unií a USA.
Manažeři německý automobilek chtějí úplné zrušení cel mezi EU a USA
„Pokud se rozhodnou zvýšit svá dovozní cla, nebudeme mít zase jinou možnost, než reagovat,“ uvedl Jyrki Katainen, který má v Evropské komisi na starosti zaměstnanost, růst, investice a konkurenceschopnost. „Nechceme (o obchodu) bojovat na veřejnosti přes twitter. Měly bychom eskalaci ukončit,“ dodal finský eurokomisař.
K situaci se začali vyjadřovat i manažeři německých automobilek Draimler, BMW a Volkswagen. Po společném setkání uvedli, že podporují úplné zrušení cel mezi uniií a USA v celém automobilovém průmyslu. Podle listu The Wall Street Journal by stejné řešení podpořila i německá vláda.