Letecké společnosti se zásadním způsobem podílejí na distribuci koronavirových vakcín po celém světě, přesto jejich zásluhy zůstávají stranou úspěchů farmaceutických firem a jednotlivých států, které se o očkování přetahují. Aerolinky jako prostředníci obřího logistického procesu přitom předvádějí heroické výkony.
Farmaceutické firmy – letecké společnosti – státy. Na druhého hráče distribučního závodu se při všem tom shonu zapomnělo. Rychlá a neúnavná práce leteckých společností a pilotů ale může zajistit, že se svět vrátí co nejrychleji do normálu.
Vakcinační proces je ovšem na samém počátku. K tomu, aby dostal každý člověk na planetě alespoň jednu dávku vakcíny, by bylo potřeba tolik dávek, že by zaplnily až po strop osm tisíc Boeingů 747. Přitom každý ze strojů má kapacitu 110 tun. Uvedla to na webu dánská letecká společnost Satair, která spadá pod francouzský Airbus.
Lufthansa Cargo supports UNICEF’s global vaccine distribution. Leading airlines commit to the @UNICEF Humanitarian Airfreight Initiative. Read more here: https://t.co/h2AU7WJebG pic.twitter.com/HM1KoSX05C
— Lufthansa Cargo (@Lufthansa_Cargo) February 19, 2021
Pokud by aerolinky chtěly doručit po světě 10 miliard dávek vakcíny, musely by vypravit minimálně 15 tisíc letů. Jejich majitelé samozřejmě na celém procesu vydělávají a účast aerolinky v distribuci vakcín vnímají pozitivně i akcionáři na burze. Většina akcií těchto firem je totiž veřejně obchodovatelná.
Krom leteckých společností se na transportu očkovacích dávek podílejí i přepravní firmy jako DHL, FedEx či UPS.
Jaké aerolinky přepravují nejpoužívanější vakcínu Pfizer?
- Americké American Airlines, které se podílejí na distribuci očkování už od 14. prosince.
- Americké United Airlines. Společnost jako první přepravila Pfizer na území USA.
- Americké Delta Air Lines, jejichž akcie rostou i díky uvolnění cestovních restrikcí.
- Emirates a Etihad Airways – dvě aerolinky Spojených arabských emirátů.
- Singapore Airlines, které se budou podílet i na otevření cestovní bubliny mezi Singapurem a Hongkongem.
- Britské aerolinky Virgin Atlantic. Spolu s firmou Virgin Galactic, která chce vozit turisty do vesmíru, tuto společnost vlastní miliardář Richard Branson.
- Francouzská letecká společnost Air France.
- Německá aerolinka Lufthansa, která je podle webu Business Insider sama schopná transportovat až deset milionů dávek denně.
- Hongkongská Cathay Pacific, která se spolu se singapurskými Singapore Airlines podílí na otevření cestovní bubliny mezi oběma městy.