Přestože ministerstvo dopravy pod vedením vicepremiéra Karla Havlíčka (za ANO) slibuje masivní výstavbu dálnic a dalších dopravních staveb, může v příštích letech dojít k zásadnímu zádrhelu. Podle dokumentu, který nedávno resort poslal na vládu, se v příštím roce odloží zahájení až třetiny velkých dopravních staveb.
Na dokument přednedávnem upozornil web iROZHLAS.cz. Podle ministerstva dopravy se jedná o běžnou praxi. „Vychází to z asi před dvěma měsíci poskytnutého materiálu k přípravě dopravních staveb v dalších letech, který se pravidelně posílá na vládu. Jsou v něm termíny zahájení staveb nad 300 milionů, kde se zkrátka termíny zahájení staveb v dalších letech upřesňují podle stavu dokumentace, výkupů, stavebních povolení, odvolání atp. Jak to tedy nakonec bude ve skutečnosti od roku 2022 dál, nelze zatím zodpovědět,“ sdělil CNN Prima NEWS mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
K výraznému zpožďování podle něj ale docházet nebude. „Některé stavby byly plánovány na zahájení v druhém pololetí roku 2021, jejich zahájení bude spíše začátkem roku 2022, obdobné je to i u přesunu z roku 2022 na rok 2023. Aktuální údaje či výhled rozhodně neznamenají nějaké zpožďování výstavby, naopak se aktuálně staví takřka nejvíce dálničních úseků v historii, máme rekordní rozpočet na dopravní stavby a nikdo nás nemůže kritizovat za to, že se nestaví,“ sdělil Jemelka.
Problémem je podle něj složitost úkonů, které je potřeba před zahájením stavby uskutečnit. „V důsledku to vede ke zpoždění a často i blokování dokončení přípravy řady prioritních staveb v různém stadiu přípravy. Problémy, které především ŘSD ČR (Ředitelství silnic a dálnic, pozn. red.) jako investor dlouhodobě řeší, se týkají vleklých správních řízení s odklady a odvoláními, velkým úskalím jsou rovněž časově velmi náročné procesy EIA (Posuzování vlivů na životní prostředí, pozn. red.),“ přiblížil Jemelka.
Jaké dálniční úseky se otevřou
Ministerstvo dále upozorňuje, že se letos otevře 46,5 kilometru nových dálnic a zahájí výstavba 90,7 kilometru. K tomu se ještě v roce 2021 dokončí modernizace 48,3 kilometru dálnice D1.
Boj o dálnici D3 pokračuje. Snaha ODS o urychlení výstavby je pod palbou kritiky
Nekonečné kolony u Benešova při cestě z Prahy do Českých Budějovic by se mohly stát minulostí. Stále jasněji se hovoří o realizaci šedesátikilometrového úseku dálnice D3 přes Posázaví, který značně usnadní propojení hlavního města s jižními Čechami i Rakouskem. Nejnověji se v přípravě angažují představitelé ODS Martin Kupka a Martin Kuba, kteří chtějí výstavbu urychlit. Kritici předkládané trasy úseku však ODS kritizují, že tlačí na státní správu.
Přestože bude letošní rok především ve znamení ukončené modernizace D1, otevře se řada dalších staveb, které ulehčí řidičům život. Zásadním krokem bude nové přiblížení Polsku, kdy se konečně výrazněji pohne dálnice D11, která jednou řidiče dovede až do Vratislavi. V roce 2021 se otevře více než 15 kilometrů dlouhý úsek z Hradce Králové do Smiřic a dále přes sedm kilometrů do Jaroměře.
Výrazně se konečně pohne také dálnice D35, která by jednou měla vytvořit zásadní alternativu dálnici D1 při propojení Čech s Moravou. Po více než 12kilometrovém úseku se řidiči dostanou z Hradce Králové k obci Časy. V dalším roce by dálnice měla vést již nedaleko Vysokého Mýta, konkrétně k obci Ostrov.
Letos pokračuje také výstavba dálnice D6, která propojí Prahu s Karlovými Vary. Vzniknout má téměř pět kilometrů dlouhý obchvat obce Lubenec. Na dálnici D7 dojde ke zkapacitnění obchvatu Panenského Týnce a na dálnici D55 k výstavbě obchvatu Otrokovic.