Nové úseky dálnic v posledních letech v Česku přibývaly pouze velmi pomalým tempem. Až letos se má zprovoznit za dlouhé roky rekordních 46,5 km dálnic, což mělo být volebním trumfem hnutí ANO, které bylo celé roky za pomalou výstavbu dálnic kritizováno. Ukazuje se však, že ani toto tempo výstavby se nemůže rovnat s našimi sousedy. I Slovensko letos otevře více kilometrů dálnic než Česko.
Národní dálniční společnost (NDS) a slovenské ministerstvo dopravy chystají otevření 58 kilometrů nových dálnic. Na tom se největším dílem podílí bratislavský obchvat o délce 26 kilometrů. Během ledna by se měl také dokončit zřejmě nejsložitější úsek D1, tedy tunel Višňové. Informoval o tom server zdopravy.cz.
Výrazně menší Slovensko tak postaví o více než 11 kilometrů dálnic navíc, přestože Česko staví nejlépe za poslední roky.
Jaké dálniční úseky se letos v ČR otevřou
Přestože bude rok především ve znamení dokončení modernizace D1, otevře se řada dalších staveb, které ulehčí řidičům život. Zásadním krokem bude nové přiblížení Polsku, kdy se konečně výrazněji pohne dálnice D11, která jednou řidiče dovede až do polské Vratislavi. V roce 2021 to bude více než 15 kilometrů dlouhý úsek z Hradce Králové do Smiřic a dále přes sedm nových kilometrů do Jaroměře.
Svítá dálnicím na lepší časy? Soukromníci by mohli budovat kromě D4 i cestu na Moravu
Stát hledá varianty, jakým způsobem by šlo urychlit a zefektivnit dostavbu české dálniční sítě. Jednou z nich by mohlo být zapojení soukromých subjektů, které by dálnici postavily a po určitou dobu spravovaly. První z takzvaných PPP projektů se rýsuje na dálnici D4 mezi Příbramí a Pískem. Pokud se tato cesta ukáže jako úspěšná, mohla by se podobným způsobem řešit i D35 mezi Hradcem Králové a Mohelnicí.
Výrazně se konečně pohne dálnice D35, která by jednou měla vytvořit zásadní alternativu dálnici D1 pro propojení Čech s Moravou. Po více než 12kilometrovém úseku se řidiči dostanou z Hradce Králové k obci Časy. V dalším roce by pak dálnice měla vést již nedaleko Vysokého Mýta, konkrétně k obci Ostrov.
Pokračovat má i výstavba dálnice D6, která propojí Prahu s Karlovými Vary. V plánu je takřka pět kilometrů dlouhý obchvat obce Lubenec. Na dálnici D7 dojde ke zkapacitnění obchvatu Panenského Týnce a na dálnici D55 k výstavbě obchvatu Otrokovic.
Přestože počet plánovaných nových kilometrů již působí důstojně, nelze zapomenout na předešlé roky, kdy se na resortu dopravy vystřídali čtyři ministři hnutí ANO. Loni se otevřelo přes 30 kilometrů dálnic, v předchozích letech nebyla situace veselejší. Často se zmiňovaly například necelé čtyři kilometry v roce 2018.
Hlouběji do minulosti není pohled na výstavbu o mnoho optimističtější. V roce 2014 se nedokončil ani metr dálnice, pět kilometrů bylo zprovozněno o rok později, 16 a 17 kilometrů pak přibylo v letech 2016 a 2017.