Nekonečné kolony u Benešova při cestě z Prahy do Českých Budějovic by se mohly stát minulostí. Stále jasněji se hovoří o realizaci šedesátikilometrového úseku dálnice D3 přes Posázaví, který značně usnadní propojení hlavního města s jižními Čechami i Rakouskem. Nejnověji se v přípravě angažují představitelé ODS Martin Kupka a Martin Kuba, kteří chtějí výstavbu urychlit. Kritici předkládané trasy úseku však ODS kritizují, že tlačí na státní správu.
„58,5 – přesně tolik kilometrů má nedostavěná část dálnice D3 ve Středočeském kraji. Každý týden to komplikuje život 250 tisícům lidí. Potkali jsme se s hejtmanem Jihočeského kraje Martinem Kubou na začátku nedostavěného úseku na hranicích našich krajů. Urychlit přípravu je pro nás dopravní téma číslo jedna,“ napsal místopředseda ODS Martin Kupka na Facebook.
Oba chtějí lobbovat na patřičným místech. „V nejbližších dnech se chceme potkat s ministrem dopravy Havlíčkem a ředitelem Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Mátlem. Jak to umožní epidemiologické podmínky, uspořádáme schůzku zástupců všech dotčených obcí a měst. Uděláme vše pro to, aby se začalo stavět co nejdřív,“ doplnil.
Proti aktivitě ODS se však ohradila iniciativa Alternativa D3, která dlouhodobě proti plánované trase přes Posázaví bojuje. Považují to za tlak na státní správu. „Hejtman Jihočeského kraje Martin Kuba společně s radním Středočeského kraje Martinem Kupkou plánují přimět ministra dopravy Karla Havlíčka a generálního ředitele ŘSD Radka Mátla k urychlení schvalovacího procesu dálnice. Ministr dopravy a generální ředitel ŘSD tak budou čelit tlaku obou politiků, aby ovlivnili rozhodování státní správy,“ uvedla iniciativa v tiskové zprávě.
Důstojné spojení s Rakouskem v nedohlednu
Dálnice D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi, středočeská část by měla měřit 60 kilometrů. Kritikům vadí, že má vést turisticky atraktivním Posázavím. Dálnice podle nich nevyřeší dopravní problémy regionu a bude sloužit pouze tranzitní dopravě. Projektu navíc vyčítají velkou ekonomickou zátěž.
Iniciativa Alternativa D3 se proto dlouhodobě snaží přesvědčit ministerstvo i premiéra Andreje Babiše (ANO), aby dálnice vedla pouhým rozšířením stávající silnice první třídy přes Benešov. Ministerstvo však tento návrh odmítá a trvá na variantě plné mostů a tunelů přes Posázaví.
Chybějící část stavby mezi Pražským okruhem a obcí Nová Hospoda, tedy místem současného ukončení dálnice D3, je rozdělena na pět stavebních úseků, u nichž ještě nebylo formálně zahájeno pokračování územního řízení. To je přerušené z důvodu čekání na výjimku ze strany ministerstva životního prostředí.
Přestože premiér Andrej Babiš (ANO) v minulosti hovořil o termínu dokončení v roce 2028, ministerstvo dopravy je v předpovědích opatrné. „Zahájení staveb nelze zatím přesně predikovat, protože klíčové je především získat pravomocné územní rozhodnutí a následně po vyprojektování dokumentace pro stavební povolení zahájit majetkoprávní přípravu,“ vysvětlil nedávno pro CNN Prima NEWS mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.