Blatníky, nárazníky, světlomety a mnohé další základní díly ze zaparkovaných aut se v Rusku čím dál tím častěji stávají obětí zlodějských gangů obchodujících s nedostatkovými součástkami. Státní duma chce podle deníku Izvestija tento problém vyřešit úřady řízenou demontáží dílů ze starých nebo havarovaných vozů a jejich restaurováním. Odborníci však varují před možným negativním vlivem na bezpečnost provozu.
Kromě embarga na dovoz aut ze Západu a silně omezenou tuzemskou výrobu si musí ruští motoristé čím dál častěji dělat starostí s tím, jak stávající vozidla z Evropy či Japonska vůbec udržet při životě. Vlivem protiruských sankcí se totiž začíná projevovat akutní nedostatek náhradních dílů, a to včetně těch nejzákladnějších. Jindy relativně snadno opravitelná autohavárie středního rozsahu je kvůli tomu pro mnohé, často i nové, modely poukázkou na vrakoviště. Druhou variantou je provoz vozu ve zuboženém stavu. Na černém trhu se proto objevuje čím dál větší množství dílů ukradených z aut běžně stojících na ulici.
Rusové budou nová auta znovu vybavovat systémem ABS. Emise se vrátí do roku 1996
Ruské orgány pozvolna přehodnocují homologační předpisy pro nová auta, které výrazně změkčily po začátku války na Ukrajině. Západní sankce totiž zamezily přílivu řady potřebných komponentů. Teď by se některé standardy měly začít vracet, v první řadě například znovuobnovení povinnosti vybavovat auta protiblokovacím systémem brzd, takzvaným ABS. Změna by měla platit od podzimu. Postupně by se měly zpřísnit také emisní normy z Euro 0 na Euro 2.
Mizí díly všeho druhu
Problémy mají podle Izvestijí kromě běžných motoristů i autorizované servisy. Nejvíce nedostatek dílů podle ruského listu sužuje majitele BMW, Mercedesu, Nissanu a Toyoty. Těžké je sehnat náhradní díly i na Jaguary, Lexusy, Porsche, Bentley nebo Rolls-Royce. Nejčastěji jsou na ulici „parazitovány“ modely Hyundai Santa Fe a Solaris, Kia Sorento, Lada Granta a všechny modely Toyoty.
Jak uvádí polský motoristický server Auto.pl, z aut nejčastěji mizí zrcátka, nárazníky, blatníky a přední i zadní svítilny. Velmi snadno lze prý posledně jmenované demontovat například z luxusních německých SUV Porsche Cayenne nebo Volkswagen Toureg.
ČTĚTE TAKÉ: Lada Niva jen ve třech barvách. Ruský AvtoVAZ sužují vážné problémy s výrobou aut
Zloději údajně běžně kradou i součásti interiéru. Jednoduše rozbijí boční okno a odšroubují potřebnou část, jako je volant, panel topení, displej infotainmentu nebo výplň dveří. Podle Izvestijí jsou terčem zlodějů nejčastěji auta zaparkovaná v blízkosti supermarketů.
Řešení shora
Podle ruského serveru drom.ru bude podobných krádeží s větším hladem po dílech přibývat. Problémem už se ale zabývají poslanci čtyř výborů Státní dumy, kteří připravují návrh na recyklaci a využití použitých náhradních dílů. Kromě konstatovaného nedostatku náhradních dílů ruští zákonodárci argumentují tím, že v jiných zemích světa je podobný postup běžný.
„V mnoha cizích zemích, jako jsou USA, Čína, Turecko a Jižní Afrika, je sektor restaurování a používání použitých náhradních dílů široce rozvinut a státem podporován. Množství těchto dílů použitých pro opravy automobilů činí prý v Turecku až 50 procent trhu s nimi. Se státním zájmem jsou navíc spojeny úspory ve výrobě – oprava komponentů je až o polovinu levnější než výroba nových dílů a spotřeba energie je až o 60 procent nižší,“ píše list Izvestija.
Podle poslanců by zdrojem dílů měla být auta, která jsou již recyklovaná, tedy v praxi vraky. Po demontáži by jednotlivé komponenty byly odeslány do speciálního, nově zřízeného kontrolního a repasovacího centra. Hromadná renovace náhradních dílů by umožnila snížit závislost ruského automobilového průmyslu na zahraničních dodávkách. To platí i pro nákladní auta a autobusy.
Ruští automobiloví experti podle Auto.pl nicméně upozorňují na „pochybnou spolehlivost takových dílů a možný negativní dopad na bezpečnost silničního provozu“. Některé autodíly navíc podle nich nejsou vůbec znovu použitelné.