Ruské orgány pozvolna přehodnocují homologační předpisy pro nová auta, které výrazně změkčily po začátku války na Ukrajině. Západní sankce totiž zamezily přílivu řady potřebných komponentů. Teď by se některé standardy měly začít vracet, v první řadě například znovuobnovení povinnosti vybavovat auta protiblokovacím systémem brzd, takzvaným ABS. Změna by měla platit od podzimu. Postupně by se měly zpřísnit také emisní normy z Euro 0 na Euro 2.
Povinnost instalovat ABS do automobilů vyrobených v Ruské federaci by se měla vrátit do listopadu 2023. Vyplývá to z prezentace přepracovaného balíčku změn technických předpisů „O bezpečnosti motorových vozidel“, o kterém referuje ruský zpravodajský web Gazeta.Ru.
Od stejného data má být zakázáno prodávat vozy s motorem ekologické třídy nižší než Euro 2, tedy emisní normy, která začala v zemích EU platit v roce 1996. V současnosti nemusí nové ruské vozy plnit žádnou emisní normu, před změkčením předpisů platila norma Euro 5 (v EU v současnosti Euro 6d).
ČTĚTE TAKÉ: Lada Niva jen ve třech barvách. Ruský AvtoVAZ sužují vážné problémy s výrobou aut.
Postupný návrat k vyspělým standardům?
Aktuální stav, kdy ruská auta nemusí mít ABS, katalyzátory, airbagy nebo systém nouzového volání, je výsledkem vládní vyhlášky, která vznikla v reakci na zpřísňující se protiruské sankce po napadení Ukrajiny. Ruský automobilový průmysl postupně ztratil možnost nakupovat pokročilé technologické komponenty v zahraničí.
Lhůta platnosti opatření o změkčení některých požadavků na bezpečnostní a ekologickou výbavu nových aut měla původně uplynout 1. února letošního roku, ale na jeho začátku byla prodloužena na 1. června. Podle nové normy, která mimo jiné bude obsahovat také zmíněné zpřísnění emisní normy z Euro 0 na Euro 2 a znovuzavedení ABS do povinné výbavy, by měla ruská výroba aut fungovat minimálně do poloviny příštího roku.
Aktuální praxe ve výrobě ruských aut je podle motoristického serveru drom.ru velice různorodá. Zatímco velkosérioví domácí výrobci AvtoVAZ (Lada), UAZ, KAMAZ a GAZ vyrábějí v současnosti vozy zastaralých ekologických tříd Euro 0 až Euro 2, například ruský závod čínského Havalu ale i některé další produkuje auta ve standardu Euro 5, jak nařizovaly technické předpisy platné před začátkem války na Ukrajině.