Dálnice jako předvolební téma
Dálnice, dálnice, dálnice, znělo heslo hnutí ANO premiéra Andreje Babiše před sněmovními volbami v roce 2017. V tuhle dobu mělo být otevřeno již 280 nových kilometrů dálnic, ale výsledek je nakonec více než čtyřikrát nižší. O něco lepší bilanci měla i vláda premiéra Petra Nečase (ODS), která je přitom za nízkou výstavbu dálnic často kritizována v souvislosti s diskutovaným ministrem dopravy Vítem Bártou (Věci veřejné).
Plány hnutí ANO byly před volbami v roce 2017 velkolepé. Program konkrétně říkal: „do roku 2021 postavíme cca 280 km nových dálnic (z toho bude 170 km nových dálnic a 110 km kompletně modernizované D1). Dalších 220 km dálnic začneme stavět.“ Svůj slib však hnutí premiéra Babiše nesplnilo. Do letošních voleb otevřelo či ještě otevře jen 67 kilometrů nových dálnic.
Ministr dopravy Karel Havlíček však připomíná i dokončení rekonstrukce dálnice D1. „Musíme do toho započítat i D1. Odmítám to, že D1 byla pouze nějaká malá oprava. Je to kompletně nová dálnice. Nejenom, že se D1 rozšířila, udělaly se komplet nové vrstvy a ve finále ji lidé využijí úplně nejvíce ze všech staveb. Rekonstrukce bude začátkem října komplet hotová, takže pokud k tomu připočteme D1, tak bude kompletně i více, než jsme slíbili,“ řekl Havlíček pro CNN Prima NEWS.
Největším premiantem ve výstavbě dálnic posledních let byla vláda Mirka Topolánka, která v letech 2007 až 2010 společně s krátkou vládou Jana Fischera otevřela 182 kilometrů dálnic. Vlády Petra Nečase a Jiřího Rusnoka pak v letech 2010 až 2013 otevřely 70 kilometrů dálnic.
Poté nastoupil kabinet Bohuslava Sobotky, ve kterém již hnutí ANO mělo na starosti dopravu, a tudíž i výstavbu dálnic. Výstavba nových dálničních úseků začala stagnovat, bylo otevřeno pouhých 35 kilometrů.
V roce 2014 se nepostavil dokonce ani metr nových dálnic. Pět kilometrů bylo zprovozněno o rok později, symbolicky 16 a 17 kilometrů v letech 2016 a 2017.
Jak se stavěly dálnice za vlády hnutí ANO
V roce 2018 byly uvedeny do provozu jen necelé čtyři kilometry, v roce 2019 asi 30 kilometrů. Loni to bylo 21 kilometrů, letos to má být zatím rekordních 46,5 kilometru, z toho část až po volbách. Takže výstavba sice zrychluje, jak tvrdí zástupci hnutí, přesto se ale ani zdaleka neblíží slibům z roku 2017.
Během vlády hnutí ANO se podařilo zmodernizovat většinu dálnice D1 mezi Prahou a Brnem. „Ťokův průsmyk“ letos v zimě tolik problémů řidičům nenadělal.
Je třeba říct, že se v posledních letech začalo „na zelené louce“ stavět více. Aktuálně se pracuje na 150 kilometrech zcela nových dálnic a letos se chystá resort zahájit výstavbu skoro 100 kilometrů. „Důležité je, jaký je trend. Ten je v posledních dvou letech vůbec největší ve smyslu výstavby. Je to dáno tím, že jsme zabezpečili největší zdroje v historii,“ doplnil Havlíček.