Výstavba kvalitní dopravní infrastruktury patří mezi tradiční předvolební lákadla na voliče. A jinak tomu nebude ani u nadcházejících sněmovních voleb, které začnou už za necelé čtyři měsíce. Prioritou má být dostavba dálniční sítě i vysokorychlostní tratě. Jak se na otázku dopravy dívají tři nejsilnější politické strany a koalice?
Vládnoucí hnutí ANO zatím volební program nezveřejnilo. Dopravu, respektive ministerstvo dopravy, má ale na starosti už od roku 2014 a novými dálnicemi se to v Česku zrovna nehemží. V roce 2019 se otevřelo asi 30 nových kilometrů a v předchozích letech nebyla situace veselejší. V roce 2018 to byly jen necelé čtyři kilometry.
V roce 2014 se nepostavil dokonce ani metr. Pět kilometrů bylo zprovozněno o rok později, symbolicky 16 a 17 kilometrů v letech 2016 a 2017. Vloni to bylo 21 kilometrů, letos to má být zatím rekordních 46,5 kilometru. Takže výstavba zrychluje, jak tvrdí zástupci hnutí, ale...
Během vlády hnutí ANO se podařilo zmodernizovat většinu dálnice D1 mezi Prahou a Brnem. „Ťokův průsmyk“ letos v zimě tolik problémů řidičům nenadělal.
Spravedlivě je třeba říct, že se v posledních letech začalo stavět i „na zelené louce“. Aktuálně vzniká 150 kilometrů zcela nových dálnic. Letos se chystá resort zahájit výstavbu skoro 100 kilometrů.
250 kilometrů dálnic slibují Spolu, včetně Pražského okruhu
Koalice Spolu slibuje postavit v dalším volebním období alespoň 250 kilometrů dálnic. Prioritou je například druhé dálniční propojení Čech s Moravou. „Dostavíme dálniční síť, aby se usnadnilo spojení do zahraničí. Vybudujeme adekvátní odstavné plochy pro kamiony a městské obchvaty. Prioritu má silniční okruh kolem Prahy, druhé dálniční spojení Čech a Moravy (D35), dokončení D1 (přerovská část) včetně okruhu kolem Brna,“ plánuje koalice Spolu.
Dostavíme dálniční síť, aby se usnadnilo spojení do zahraničí. Vybudujeme adekvátní odstavné plochy pro kamiony a...
Posted by Spolu21 on Thursday, June 10, 2021
Zaměřit se chtějí také na vysokorychlostní tratě. „Prioritou je výstavba sítě vysokorychlostních tratí, která odlehčí stávajícím koridorům. Uvolněnou kapacitu koridorů využijeme pro nákladní železniční dopravu. Vrátíme Česko na železniční mapu Evropy. Podpoříme budování vysokorychlostních tratí z Prahy do Katovic (přes Brno, Přerov a Ostravu), z Prahy do Drážďan (přes Ústí nad Labem) a z Brna do Vídně (přes Břeclav),“ píše koalice na Facebooku.
Vysokorychlostní tratě do 20 let, slibují v „bichli“ i Piráti se
STAN
Prioritou v rámci dopravy jsou i pro koalici Pirátů a STAN příprava výstavby vysokorychlostních tratí. „Projekt lze rozdělit do tří fází. První je hledání příležitostí, synergických projektů se samotnou přípravou a realizací VRT. V průběhu této první fáze (4 roky) dojde k vytvoření mechanismu pro sběr, vyhodnocení a přípravu těchto projektů. Druhá fáze, fáze samotné realizace, je přímo propojená s realizací VRT (celkový průběh výstavby VRT je odhadován na 20 let) a je finančně nejnáročnější,“ píší na stránkách.
Na železnici by koalice také ráda přenesla část kamionové dopravy. „Budeme rozvíjet nové kapacity pro nákladní železniční dopravu, aby bylo možné na ni převést významnou část dopravy kamionové,“ uvádí Piráti se STAN na svém webu.
Svůj program zpracovala koalice velmi podrobně, má asi 350 stran a svým obsahem i zpracováním připomíná velmi obsáhlou diplomovou práci. Na jejich webu je naštěstí tato bichle pro voliče dostupná i ve variantě „program v kostce“.