Uzávěra Barrandovského mostu se blíží
Vedení Prahy se zahájením rekonstrukce Barrandovského mostu dopouští politicky velmi odvážného kroku s ohledem na blížící se komunální volby. Vládnoucí koalici čekají dlouhé měsíce vysvětlování voličům, proč musí trpět v dopravních zácpách. Je otázkou, zda „opravit se musí“ obstojí. Opozice se naopak chytá vítané příležitosti, aby Pražanům dala najevo, že je vedení v čele s primátorem Zdeňkem Hřibem (Piráti) neschopné.
Barrandovský most je zjevně nutné rekonstruovat. Slouží už přes 40 let a nikdy nebyl opravován, ocelová lana v konstrukci mostu se téměř drolí před očima. Předejít tragédii, jakou zažil například italský Janov, kde se most podobného typu v roce 2018 zřítil, je více než žádoucí. Přesto se politicky takový zásah do pražské dopravy bude jen složitě vysvětlovat.
Objízdné trasy Barrandovského mostu Zdroj: Praha
Do zahájení oprav Barrandovského mostu zbývají hodiny Zdroj: CNN Prima NEWS
Barrandovský most je nejvytíženější tepnou v Praze Zdroj: ČTK
Denně přes něj projede až 140 tisíc aut Zdroj: ČTK
Opravy na sjezdu z Barrandovského mostu Zdroj: Profimedia.cz
Prohlídka Barrandovského mostu únor 2022 Zdroj: Profimedia.cz
Prohlídka Barrandovského mostu únor 2022 Zdroj: Profimedia.cz
Prohlídka Barrandovského mostu únor 2022 Zdroj: Profimedia.cz
Prohlídka Barrandovského mostu únor 2022 Zdroj: Profimedia.cz
Prohlídka Barrandovského mostu únor 2022 Zdroj: Profimedia.cz
Karel Filsak, Pohled na Karla Filsaka a sochu Josefa Klimese s nazvem Rovnovaha na Barrandovskem moste.jpg Zdroj: CAMP
„Jdeme do toho bez strachu o politické body a věřím, že Pražané ocení zodpovědnou správu o město,“ říká možná pro některé trochu naivně náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě). V minulosti se však již mnohokrát ukázalo, že trpělivost Pražanů se úměrně snižuje tomu, jak dlouho čekají právě v dopravní koloně.
Radnici už ostřeluje ODS
Pokud budou zácpy nezvladatelné, může se frustrace lidí projevit právě v září u volebních uren, kde se bude rozhodovat o novém složení radnice. Opozice vedená především ODS se proto tématu „špatné koordinace“ celé opravy už pilně věnuje a chytře nezpochybňuje opravu samotnou, i když právě ta je vlastně kamenem úrazu.
„Určitě je dobře, že začne oprava Barrandovského mostu. Ale není možné, aby byla takto zanedbána koordinace s dotčenými subjekty, ať to jsou městské části či státní instituce. Voláme dlouhodobě po zřízení koordinátora dopravních staveb, který by podobným situacím pomohl předcházet,” hlásá kandidát na primátora za koalici Spolu Bohuslav Svoboda (ODS).
Občanští demokraté tvrdí, že magistrát opravy nediskutoval s městskými částmi, které budou rekonstrukcí nejvíce postižené. „Za největší chybu považuji, že jsou dopravní omezení kvůli opravám i na menších objízdných trasách, případně je jejich průjezdnost omezená špatně udělanými cyklopruhy či tramvajovými ostrůvky. Je rozkopané Břežanské údolí, Radotín, přejezd ve Velké Chuchli, v Řeporyjích je oprava mostku,“ vypočetl zastupitel ODS David Vodrážka.
„Proč nejsou tyto opravy dokončené, aby se maximálně ulevilo dopravě v době, kdy začíná klíčová oprava Barrandovského mostu? Proč město nekomunikuje s ŘSD, které teď dělá nový povrch na křížení D5 s Karlovarskou, což je další problém v souvislosti s plánovanou opravou mostu?“ doplnil starosta Prahy 13.
Paradoxní však je, že jde ODS do podzimních voleb v rámci koalice Spolu s TOP 09 a KDU-ČSL, které jsou přitom doposud členy právě vládnoucí koalice. Kritika špatné koordinace tak nepřímo padá také na některé kandidáty koalice Spolu.
Nejsme populisté
Sám primátor Hřib však hovoří o absolutní nutnosti most opravit a nelze podle něj čekat až na volby. „Naši předchůdci most nechali desetiletí chátrat. Výsledkem jsou na skrz prorezlá ocelová lana mostu. My ale nejsme populisti. Nechceme, aby se opakovaly tragédie jako v italském Janově nebo pád Trojské lávky. Máme odvahu dělat věci správně. Bez omezení to sice nepůjde. Věřím ale, že Pražané opravený a bezpečný most ocení,“ oponuje primátor. V jednom ze svých příspěvků zase připomíná, že pražské silnice byly v minulosti pravidelně neprůjezdné kvůli jiným silničním opravám.
Můžeme však pouze spekulovat, zda oprava klíčové dopravní tepny není také součástí předvolebního boje. Vládnoucí koalice se od počátku svého mandátu profilovala snahami o zlepšení stavu pražských mostů.
„Trojská lávka: postavena 2020, Barrandovský most: 2021 zahájeny opravy, Štvanická lávka: 2022 zahájena stavba, Dvorecký most: 2022 zahájíme stavbu, Libeňský most: 2022 podepsána smlouva se zhotovitelem rekonstrukce. Zasloužená péče o mosty po předešlých dekádách nezájmu a chátrání,“ napsal například Hřib letos v lednu. Je proto možné, že volební kampaň Pirátů a Prahy sobě bude z velké části stát právě na tom, že politici splnili svůj předvolební slib a starají se o pražské mosty.
Trojská lávka: postavena 2020
— Zdeněk Hřib (@ZdenekHrib) January 31, 2022
Barrandovský most: 2021 zahájeny opravy
Štvanická lávka: 2022 zahájena stavba
Dvorecký most: 2022 zahájíme stavbu
Libeňský most: 2022 podepsána smlouva se zhotovitelem rekonstrukce
Zasloužená péče o mosty po předešlých dekádách nezájmu a chátrání.
Oproti tomu ODS koalici kritizuje, že došlo pouze k minimálnímu posunu v projektech, které naopak oni považují za svou prioritu. „Obdobná situace je i při přípravě klíčových staveb jako je Pražský okruh, kde se vedení města za 4 roky posunulo jen minimálně, nevykupuje pozemky, atd. Chlubí se výstavbou metra D, které se začalo plánovat za vlády ODS, stejně jako všechny důležité infrastrukturní stavby. Oni jen přišli k připraveným projektům, ale sami nic nepřipravili,“ píše ODS v tiskové zprávě.
Občanští demokraté rovněž rádi připomínají, že to byly právě jimi vedené vládnoucí koalice, za kterých se v Praze nejvíce budovalo. Především za primátora Pavla Béma došlo k zahájení mnoha infrastrukturních staveb. Bývalý politik byl však také spojován s řadou kontroverzních kauz.