Vjezd do centra Prahy jen za poplatek – tedy zavedení mýta – je budoucnost, které se metropole nevyhne. Tvrdí to bývalý ministr dopravy Pavel Dobeš a kandidát na magistrát za Starosty. Stejně, jako si Pražané zvykli na parkovací zóny, tak si podle něj zvyknou i na toto opatření. Řekl to v rozhovoru pro CNN Prima NEWS při zahájení kampaně STAN do letošních komunálních voleb.
Které základní věci by se měly v pražské dopravě příští čtyři roky řešit?
Je to klíčová oblast, která provází Pražany denně. Zároveň je to o tom, že se zanedbala velká spousta nedodělků, které se dnes dohání a musí se rekonstruovat infrastruktura a komunikace a tramvajové tratě. To samozřejmě přináší pro Pražany poměrně zásadní obtíže.
Všichni si to zřejmě pamatujeme především z loňského léta...
Ano tam nás to dohnalo. Zároveň je to ale také o tom, abychom se posunuli do 21. století s koordinací staveb. Abychom byli s moderními nástroji schopni řešit koordinaci objízdných tras, informovat Pražany, využít aplikace v mobilech. Není možné, že něco uzavřeme a potom budeme hledat objízdné trasy a jejich zkapacitnění. Koordinace je podle mě jeden ze základních kamenů úrazu, protože se to dělá historicky stále stejně.
Měl by mít nějaký způsob dopravy z vašeho pohledu ve městě prioritu?
Důraz je třeba dát především na zkapacitnění, ať už jde o nové linky tramvají nebo metra a elektrifikaci autobusů tak, aby přibližně 80 procent z nich bylo elektrifikováno do roku 2030. Jde to i cestou životního prostředí, tedy snahou o snížení emisí. Nemůžeme zapomenout ani na dopravu cyklistickou a pro pěší, které jsou velmi často kritizované a je třeba zaměřit se především na bezpečnost. Nechci říkat, že by to bylo řešeno nekoncepčně, ale zároveň není řešením vzít barvu a namalovat bílé čáry na komunikaci a říct, že máme cyklotrasu. Musíme hledat varianty, aby tato doprava byla smysluplná, ale i bezpečná.
Souhlasíte s rekonstrukcí pražského Barrandovského mostu tak, jak je naplánovaná?
Osobně si myslím, že je škoda, že se před tím nepodařilo vyřešit problematiku projektování Dvoreckého mostu, protože ten by výrazným způsobem ulehčil právě veřejné dopravě, která by nabídla možnost přepravy tramvajemi (Praha čerstvě získala stavební povolení, pozn. red.). Řešení by to bylo i pro pěší nebo cyklisty a tím by došlo ke snížení tlaku na Barrandovský most v průběhu jeho rekonstrukce, která je nutná. Zároveň rozumím Adamu Scheinherrovi (pražský náměstek pro dopravu, pozn. red.) v tom, že už není možné čekat. Co se etap a rozplánování na čtyři roky týče, to považuji za rozumné a logiku to dává. To, že ta situace bude problematická, je téměř jisté.
Co říkáte na přípravu metra O? Je to něco, v čem byste pokračovali?
Myslím, že jestli je alternativa, tak je to metro E, které je v metropolitním plánu zakomponováno.
To je asi jedno, jak to budeme nazývat. Jednoduše metro spojující nádraží jako okružní trasa.
Minimálně o projekční části se určitě bavit můžeme, ale to není otázka dalších čtyř let, kdy by mohlo dojít k realizaci. Je ale pravdou, že Praha v tom nemůže spát a musí to plánovat a mít územní rezervy.
Co se týče dokončení Pražského okruhu, především úseku 511, pokračovali byste v práci?
Samozřejmě. To je věc, která se musí dotáhnout. Je třeba, aby byly dodrženy všechny sliby, které byly dány městským částem. Jde o vznik zelených pásů nebo snížení hlukových dopadů atd. Byť je to za vyšší náklady, je třeba do toho investovat.
Jaké konkrétní dopravní stavby byste vy osobně chtěl, aby vznikly?
Určitě je to Dvorecký most, Rohanský most, určitě je to koncept vlakotramvaje – tedy zkapacitnění příměstské dopravy mezi Prahou a Středočeským krajem. Je to koncept v zahraničí známý jako S-bahn a myslím, že je to něco, co si Praha zaslouží. Dále pokračování ve stavbě metra D a postupná elektrifikace autobusových linek.
Co třeba zavedení mýta do centra města?
To je velmi složité téma, na které řada lidí odpovídá tím, že se o tom budeme bavit až ve chvíli, kdy budou okruhy. Osobně si myslím, že diskuse o mýtu má svou logiku a je na místě. První je problém spojený s legislativou, která na to dnes není připravená a měli bychom se bavit o tom, jak jí nastavit, aby to bylo realizovatelné. Druhá záležitost je diskuse s památkovou zónou hlavního města. A pokud to legislativa umožní, tak je to diskuse, které se určitě nevyhneme. Opět by to šlo i cestou snížení ekologické zátěže a tyto kroky bychom určitě měli komunikovat.
Je to budoucnost, která Prahu čeká?
Ano. Je to podobné jako zóny placeného stání, které jsou dnes zcela jasným standardem v celé řadě městských částí. Před několika lety to byla obrovská diskuse a bylo s tím spojeno výrazné odmítaní jako něčeho nového. Troufám si tvrdit, že zóny jako takové ukázaly, že je to jedna z možností, jak dát prostor rezidentům a nikdo už je jen tak nezruší.
Máte v hlavě nějaký nápad na technické řešení? Vznikly by před vjezdem do centra mýtné brány?
Moderní technologie je dnes postavená ať už na satelitním systému nebo na kamerových systémech. Tím hlavním problémem není technické řešení. První je na řadě legislativa. Nemá cenu, abychom se bavili o mýtě ve chvíli, kdy peníze budou končit ve státní kase.