Mýtu se Praha nevyhne. Lidi si zvyknou tak jako na odmítané parkovací zóny, říká exministr

Vjezd do centra Prahy jen za poplatek – tedy zavedení mýta – je budoucnost, které se metropole nevyhne. Tvrdí to bývalý ministr dopravy Pavel Dobeš a kandidát na magistrát za Starosty. Stejně, jako si Pražané zvykli na parkovací zóny, tak si podle něj zvyknou i na toto opatření. Řekl to v rozhovoru pro CNN Prima NEWS při zahájení kampaně STAN do letošních komunálních voleb.

Které základní věci by se měly v pražské dopravě příští čtyři roky řešit?
Je to klíčová oblast, která provází Pražany denně. Zároveň je to o tom, že se zanedbala velká spousta nedodělků, které se dnes dohání a musí se rekonstruovat infrastruktura a komunikace a tramvajové tratě. To samozřejmě přináší pro Pražany poměrně zásadní obtíže.

Všichni si to zřejmě pamatujeme především z loňského léta...
Ano tam nás to dohnalo. Zároveň je to ale také o tom, abychom se posunuli do 21. století s koordinací staveb. Abychom byli s moderními nástroji schopni řešit koordinaci objízdných tras, informovat Pražany, využít aplikace v mobilech. Není možné, že něco uzavřeme a potom budeme hledat objízdné trasy a jejich zkapacitnění. Koordinace je podle mě jeden ze základních kamenů úrazu, protože se to dělá historicky stále stejně.

Měl by mít nějaký způsob dopravy z vašeho pohledu ve městě prioritu?
Důraz je třeba dát především na zkapacitnění, ať už jde o nové linky tramvají nebo metra a elektrifikaci autobusů tak, aby přibližně 80 procent z nich bylo elektrifikováno do roku 2030. Jde to i cestou životního prostředí, tedy snahou o snížení emisí. Nemůžeme zapomenout ani na dopravu cyklistickou a pro pěší, které jsou velmi často kritizované a je třeba zaměřit se především na bezpečnost. Nechci říkat, že by to bylo řešeno nekoncepčně, ale zároveň není řešením vzít barvu a namalovat bílé čáry na komunikaci a říct, že máme cyklotrasu. Musíme hledat varianty, aby tato doprava byla smysluplná, ale i bezpečná.

Souhlasíte s rekonstrukcí pražského Barrandovského mostu tak, jak je naplánovaná?
Osobně si myslím, že je škoda, že se před tím nepodařilo vyřešit problematiku projektování Dvoreckého mostu, protože ten by výrazným způsobem ulehčil právě veřejné dopravě, která by nabídla možnost přepravy tramvajemi (Praha čerstvě získala stavební povolení, pozn. red.). Řešení by to bylo i pro pěší nebo cyklisty a tím by došlo ke snížení tlaku na Barrandovský most v průběhu jeho rekonstrukce, která je nutná. Zároveň rozumím Adamu Scheinherrovi (pražský náměstek pro dopravu, pozn. red.) v tom, že už není možné čekat. Co se etap a rozplánování na čtyři roky týče, to považuji za rozumné a logiku to dává. To, že ta situace bude problematická, je téměř jisté.

Co říkáte na přípravu metra O? Je to něco, v čem byste pokračovali?
Myslím, že jestli je alternativa, tak je to metro E, které je v metropolitním plánu zakomponováno.

To je asi jedno, jak to budeme nazývat. Jednoduše metro spojující nádraží jako okružní trasa.
Minimálně o projekční části se určitě bavit můžeme, ale to není otázka dalších čtyř let, kdy by mohlo dojít k realizaci. Je ale pravdou, že Praha v tom nemůže spát a musí to plánovat a mít územní rezervy.

Co se týče dokončení Pražského okruhu, především úseku 511, pokračovali byste v práci?
Samozřejmě. To je věc, která se musí dotáhnout. Je třeba, aby byly dodrženy všechny sliby, které byly dány městským částem. Jde o vznik zelených pásů nebo snížení hlukových dopadů atd. Byť je to za vyšší náklady, je třeba do toho investovat.

Jaké konkrétní dopravní stavby byste vy osobně chtěl, aby vznikly?
Určitě je to Dvorecký most, Rohanský most, určitě je to koncept vlakotramvaje – tedy zkapacitnění příměstské dopravy mezi Prahou a Středočeským krajem. Je to koncept v zahraničí známý jako S-bahn a myslím, že je to něco, co si Praha zaslouží. Dále pokračování ve stavbě metra D a postupná elektrifikace autobusových linek.

Co třeba zavedení mýta do centra města?
To je velmi složité téma, na které řada lidí odpovídá tím, že se o tom budeme bavit až ve chvíli, kdy budou okruhy. Osobně si myslím, že diskuse o mýtu má svou logiku a je na místě. První je problém spojený s legislativou, která na to dnes není připravená a měli bychom se bavit o tom, jak jí nastavit, aby to bylo realizovatelné. Druhá záležitost je diskuse s památkovou zónou hlavního města. A pokud to legislativa umožní, tak je to diskuse, které se určitě nevyhneme. Opět by to šlo i cestou snížení ekologické zátěže a tyto kroky bychom určitě měli komunikovat.

Je to budoucnost, která Prahu čeká?
Ano. Je to podobné jako zóny placeného stání, které jsou dnes zcela jasným standardem v celé řadě městských částí. Před několika lety to byla obrovská diskuse a bylo s tím spojeno výrazné odmítaní jako něčeho nového. Troufám si tvrdit, že zóny jako takové ukázaly, že je to jedna z možností, jak dát prostor rezidentům a nikdo už je jen tak nezruší.

Máte v hlavě nějaký nápad na technické řešení? Vznikly by před vjezdem do centra mýtné brány?
Moderní technologie je dnes postavená ať už na satelitním systému nebo na kamerových systémech. Tím hlavním problémem není technické řešení. První je na řadě legislativa. Nemá cenu, abychom se bavili o mýtě ve chvíli, kdy peníze budou končit ve státní kase.

Tagy:
doprava CNN Prima News metro Adam Scheinherr Starostové a nezávislí Praha Barrandovský most Pavel Dobeš Most Zlíchov–Dvorce

Hlavní zprávy

Půta: Uprchlíci skončili na Hlavním nádraží většinou proto, že odmítli ubytování
Migrace

Půta: Uprchlíci skončili na Hlavním nádraží většinou proto, že odmítli ubytování

Řada uprchlíků z pražského Hlavní nádraží zde skončila kvůli tomu, že odmítla ubytování jinde. V pořadu Divoká karta na CNN Prima NEWS to řekl hejtman Libereckého kraje Martin Půta (STAN). Podle něj je navíc možné, že někteří romští uprchlíci, kteří do Česka míří z Ukrajiny, jezdí organizovaně kvůli humanitárním dávkám. Problémy s takovými uprchlíky zmínil i zlínský hejtman Radim Holiš (ANO). Lepší zkušenost máme na Královéhradecku, řekl tamní hejtman Martin Červíček (ODS).

Bartošek: Proč Babiš nezavolá kamarádovi Orbánovi, ať nám pomůže s romskými uprchlíky?
360°

Bartošek: Proč Babiš nezavolá kamarádovi Orbánovi, ať nám pomůže s romskými uprchlíky?

Bývalý premiér Andrej Babiš (ANO) se projíždí po krajích s karavanem, proč místo toho nevyužije své kontakty na maďarského předsedu vlády Viktora Orbána, aby Česku pomohl s ukrajinskými Romy, kteří mají zároveň maďarské občanství? Tuto otázku položil v pořadu 360° na CNN Prima NEWS místopředseda Poslanecké sněmovny Jan Bartošek (KDU-ČSL). Podle opozičního poslance Patrika Nachera (za ANO) vytahuje vládní koalice Babiše pravidelně jen proto, aby si do něj mohla rýpnout.

Exkluzivní průzkum: Uprchlíci by měli zůstat maximálně do konce války, tvrdí polovina Čechů
Migrace

Exkluzivní průzkum: Uprchlíci by měli zůstat maximálně do konce války, tvrdí polovina Čechů

Češi pomalu začínají přemýšlet o návratu uprchlíků zpět na Ukrajinu. Podle průzkumu, který pro CNN Prima NEWS provedla agentura STEM/MARK, by téměř polovina respondentů dovolila běžencům u nás zůstat pouze do konce války. A 23 procent dotázaných by je už dnes poslalo zpátky domů. S tím, že by v České republice uprchlíci mohli zůstat na neurčito nebo dokonce natrvalo, souhlasila pětina oslovených.

Infobox

Válka na Ukrajině

sledujeme živě
00:38

Zelenskyj apeluje na svět k zabavení ruského majetku

23:56

Rusko označilo šachového velmistra Kasparova za zahraničního agenta

23:34

Půta: Uprchlíci skončili na Hlavním nádraží většinou proto, že odmítli ubytování

22:47

Rusko pravděpodobně odřízne Finsko od plynu, ale nepotřebujeme ho, míní expremiér

V Německu docházejí pivní láhve. Vraťte je do obchodů, vyzývají občany pivovary

Německo se potýká s nedostatkem pivních lahví. Příčinami mají být cenové exploze při jejich výrobě a logistické problémy. Podle německého Spolkového svazu sklářského průmyslu vzrostly ceny energií v porovnání s loňskem o 500 %. Chybějí také řidiči nákladních aut, která láhve rozvážejí. Pivovary proto vyzývají německé milovníky chmelového moku, aby neschovávali prázdné láhve od piva a co nejrychleji je vraceli do prodejen.

Poklady českého lyžování: Ski muzeum v Harrachově nabízí tisíce exponátů

Že se lyžování v Harrachově můžete věnovat jen v zimě? Kdepak, bratři Slavíkové vás přesvědčí o opaku. Skoky na lyžích tvoří podstatnou část jejich životů, medailí mají plné vitríny. A před časem založili unikátní muzeum, které mapuje počátky lyžování od dob Rakouska-Uherska a podstatná část expozice patří právě takovým skokanským velikánům, jako jsou olympijský vítěz Jiří Raška nebo zdejší rodák a svého času světový rekordman v letech na lyžích Pavel Ploc.

BIO je v kurzu! Třídění bioodpadu šetří životní prostředí i peněženku

Snížit množství komunálního odpadu v popelnicích? Jde to. Kromě barevných kontejnerů na plast, papír, sklo či nápojové kartony jsou v ulicích Českého Těšína, Prostějova, Znojma, Českých Budějovic a dalších českých měst k vidění i hnědé popelnice na bioodpad. Tam všude služby odpadového hospodářství zajišťují firmy FCC v ČR. Obyvatelé hnědé nádoby je poctivě využívají a odkládají do nich bioodpad ze zahrad i domácností.

Živě
ON-LINE: Azovstal je náš, osvobodili jsme ho od nacistů, tvrdí Rusové

Ruská armáda podle Ukrajinců střílela na školu v Severodoněcku, kde se ukrývalo 200 lidí. List The New York Times zveřejnil nové důkazy o ruských zvěrstvech v Buči. Obránci Azovstalu dostali příkaz zastavit boje, uvedl velitel pluku Azov. Kybernetická agrese proti Rusku selhala, stejně jako nátlak sankcemi, prohlásil Putin. Zelenskyj poděkoval zemím, které podpořily Ukrajinu. Rusové v pátek večer uvedli, že kompletně dobyli ocelárny Azovstal v Mariupolu.

Domácí zpravodajství

ODS luxuje své koaliční partnery stejně jako ANO. A to díky ministrům, říkají komentátoři

V politice a chování ODS a hnutí ANO neexistuje v posledních letech příliš mnoho společných bodů. Podle komentátora MF Dnes Petra Koláře si ale jsou strany přece jen v něčem podobné. ODS, stejně jako ANO v minulých volebních obdobích, prý „luxuje“ své koaliční partnery. Analytička webu Echo.cz Lenka Zlámalová za tím vidí aktivitu některých ministrů.

Sledujte superdebatu s Jurečkou i Schillerovou. Jak bojovat proti drtivé inflaci?

Česko čelí největšímu zdražování od devadesátých let. Inflace by však v budoucnu mohla vystoupat ještě výš. Co by měla vláda udělat, aby krizi co nejefektivněji čelila? O tomto tématu budou diskutovat v superdebatě na CNN Prima NEWS ministři Marian Jurečka (KDU-ČSL) a Martin Kupka (ODS) i šéfové opozičních poslaneckých klubů Alena Schillerová (ANO) a Radim Fiala (SPD). Speciál za přítomnosti diváků ve studiu můžete sledovat ve čtvrtek 26. května od 21 hodin na CNN Prima NEWS nebo v tomto článku.

Myslete i na opičí neštovice. Český ústav nabádá lékaře, aby zvážili příznaky vzácné nemoci

Lékaři by podle Státního zdravotního ústavu (SZÚ) měli při diagnostice lidí s typickými příznaky zvažovat i opičí neštovice, které se vyskytly ve Španělsku, Portugalsku a Velké Británii. V ČR se zatím žádný potvrzený případ ani podezření neobjevily, řekla mluvčí SZÚ Štěpánka Čechová. Mezi první příznaky podle webu SZÚ patří horečka, zimnice, bolesti hlavy nebo svalů, po jednom až třech dnech se objeví typická vyrážka.