Na poli evropské e-commerce nenajdeme těsnější spojení než mezi Českem a Slovenskem. Podle dat společnosti Upgates, poskytovatele e-shopových řešení, míří průměrně 10 procent objednávek z tuzemských internetových obchodů na Slovensko. Vstup na tamní online trh čeští prodejci mnohdy nevnímají jako zahraniční expanzi, ale spíše jako rozšíření domácího trhu. Slovenská e-commerce scéna v roce 2024 vzrostla o šest procent, zatímco česká o 4,5 procenta, a nabízí tedy velký potenciál růstu. Obchodníci z obou zemí mají příležitost relativně snadno zvýšit své tržby.
V Česku nyní působí přes 67 300 e-shopů, zatímco na Slovensku zhruba 13 900. Z hlediska obratu loni česká e-commerce dosáhla objemu 223 miliard korun, slovenská 1,84 miliardy eur, tedy přibližně 45,8 miliardy korun.
ČTĚTE TAKÉ: Čokoláda se Čechům zmenšila, Němci mají nové větší balení. Rozhoduje trh, říká analytik
„Provázanost české a slovenské e-commerce je v evropském kontextu unikátní. Průměrně 10 procent zásilek putuje ke slovenským zákazníkům, tedy přibližně každá desátá. Některé lokální e-shopy tam však směřují až 20 procent všech svých objednávek. Tržby mohou růst i bez velkých investic a s poměrně malým úsilím,“ vysvětluje Michal Benatzky, marketingový manažer společnosti Upgates.
Expanze na Slovensko je relativně snadná
E-shopaři z Česka mohou k východním sousedům expandovat výrazně levněji než jinam. Téměř nulová jazyková bariéra a kulturní blízkost jsou klíčovými faktory úspěšného vstupu na daný trh. „Výhodou je i to, že zákaznickou podporu a logistiku mohou obchodníci řídit z jednoho místa. Dalším benefitem je působnost technologických nástrojů v obou zemích, ať už se jedná o e-shopová řešení, platební brány či zbožové srovnávače,“ přibližuje Michal Benatzky.
Mnoho firem proto expanzi na Slovensko chápe spíš jako rozšíření domácího trhu než vstup do zahraničí. O svou zkušenost se dělí Vítězslav Poláček z e-shopu GranuleBardog: „Expanze pro nás byla přirozeným krokem. Oba trhy jsou dosti podobné a díky tomu, že si navzájem rozumíme, odpadá jazyková bariéra. Ceny dopravy už taky nejsou tak vysoké jako dříve. Přesto největší úskalí vidím právě v dopravě, kdy musí zákazníci ze Slovenska počítat, že doručení potrvá o den déle.“
Vstup na Slovensko často probíhá organicky, kdy si místní zákazníci najdou český e-shop sami – díky přirozené provázanosti on-line světa. „Pro mnoho českých e-shopů je slovenský trh ideální testovací půdou pro procesy a trendy, které později využijí při expanzi do dalších zemí. Co funguje na Slovensku, se zpravidla osvědčí i jinde,“ dodává Michal Benatzky.
Lepší potenciál pro růst
Slovenský online trh je sice menší než český, ale stále nabízí atraktivní prostor pro růst, v roce 2024 totiž rostl o 6 procent, zatímco český trh o 4,5 procenta. „Český trh je už docela nasycený, a proto je na Slovensku pro nové hráče a inovace více místa. Zajímavým trendem je i to, že stále více slovenských e-shopů míří opačným směrem – do Česka. Přirozeně s ohledem na velikost trhů stále dominuje směr na Slovensko,“ upřesňuje Michal Benatzky.
Radoslava Coneva z e-shopu Biorůže popisuje zkušenost s etablováním internetového obchodu v Česku: „Vstup na český trh byl pro nás úplně přirozený a od začátku jsme ho brali jako naši primární destinaci. Už od prvního dne fungujeme jako značka pro oba trhy, které vnímáme jako jeden společný prostor s podobnými hodnotami i nákupním chováním.“
Zároveň uvádí, že hlavním rozdílem je konkurence. „V Česku v našem segmentu fungují silné zavedené značky, ale i množství menších hráčů. Trh je mnohem rozvinutější, a proto se musíme přizpůsobit vyšším nárokům i tlaku na výkon. Přirozeně bychom na tak velkém trhu měli mít vyšší obraty než na Slovensku, ale právě kvůli silné konkurenci je to výzva, kterou aktuálně řešíme,“ dodává Radoslava Coneva.
Provázanost se bude prohlubovat
Dá se očekávat, že česko-slovenská e-commerce bude i nadále sílit. Digitální prostor totiž nezná geografické hranice a v případě tak kulturně i jazykově blízkých trhů, jako jsou Česko a Slovensko, je to znát. „České e-shopy, které na slovenském trhu zatím nepůsobí, přicházejí o významnou obchodní příležitost. Investice do lokalizace a cíleného marketingu se může zhodnotit velmi rychle,“ říká závěrem Michal Benatzky ze společnosti Upgates.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Zvyky Čechů v restauracích se mění. Ziskovost mizí, gastro na vesnicích upadá, říká expert