Čokoláda se Čechům zmenšila, Němci mají nové větší balení. Rozhoduje trh, říká analytik

Tabulka čokolády Milka se na začátku letošního roku Čechům zmenšila ze 100 gramů na 90, cena však zůstala stejná. Podle agrárního analytika Petra Havla rozhoduje o strategii firem, jak velká balení zboží prodávají, zákazník. I proto Němci budou mít k dispozici balení čokolády o hmotnosti 190 gramů, zatímco Češi ne.

Německý deník Bild v tomto týdnu informoval, že společnost Mondelez představí na německém trhu novou velikost čokolád Milka. Ta by měla mít 190 gramů a na pultech doplní další zvětšené balení s 250 gramy. Již v únoru společnost oznámila, že tradiční 100gramová velikost se zmenší na 90 gramů. Změna se týkala i českého trhu.

ČTĚTE TAKÉ: Česko čeká léto s rekordně levnými palivy. Kolik řidiči ušetří ve srovnání se sousedy?

Cena 90gramových čokolád zůstala přitom stejná jako v případě o 10 gramů těžšího balení a došlo tak k ukázkové „smrskflaci“. Tuzemští spotřebitelé se přitom větší 190gramové čokolády nedočkají. „Mohu potvrdit, že společnost Mondelez se letos rozhodla představit na německém trhu nový produkt Milka Extra (190 g). V prodeji zároveň nadále zůstává i formát čokolády Milka 90 g. Pro český trh v tuto chvíli plán na uvedení zmíněné novinky Milka Extra není,“ řekla pro CNN Prima NEWS mluvčí společnosti Eva Železná.

Podle agrárního analytika Petra Havla je to tím, že na německém trhu dochází k tvrdému konkurenčnímu boji a firmy se přetahují o každého zákazníka. „Je to taktika výrobců a také konkurenční boj. Snaží se vymýšlet různé možnosti, jak prodat svůj produkt na úkor konkurence. Těch cest je k tomu celá řada a jednou z nich je i úprava balení,“ vysvětlil pro CNN Prima NEWS Havel.

Prodeje čokolády klesají

Analytik také upozorňuje na praxi obchodníků, kteří provádějí velké průzkumy nákupního chování zákazníků. „Výrobci i obchodní sítě dělají rozsáhlé výzkumy, co zákazník chce a co je ještě prodejné. Podle toho přizpůsobují své taktiky,“ řekl Havel.

Podle deníku Bild se nové balení zavádí kvůli poklesu prodeje čokolády. Společnost Circana uvedla, že se její prodej snížil v prvním letošním kvartále o 12 procent.

MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Češi budou žít jako sardinky, říká ekonom. Smrskflace už zasáhla i trh s bydlením

Tagy:
Německo čokoláda ekonomika Němci Petr Havel Česko Bild maloobchodní prodej Milka Mondelēz International Mondelez Czech Republic produkty a služby ekonomika, obchod a finance spotřební zboží nápoje a potraviny prodejní kanály