Nové brněnské hlavní nádraží vznikne podle návrhu nizozemského ateliéru Benthem Crouwel Architects. Architekti stojí například za projektem nádraží v Rotterdamu nebo rekonstrukcí a dostavbou nádraží v Amsterdamu. Stavba město vyjde na téměř 50 miliard.
O vítězi soutěže ve středu informovalo vedení města. Nádraží vznikne podle návrhu nizozemského ateliéru Benthem Crouwel Architects, podle nějž se stane novou branou do města a pozitivním impulzem pro vznikající čtvrť Trnitá na nábřeží řeky Svratky. „Brňané získají moderní přestupní uzel a záruku dalšího rozvoje zdejší železniční dopravy,“ sdělilo město na svých webových stránkách.
Soutěže, která byla dvoukolová, se zúčastnilo 12 týmů, čtyři z nich postoupily do finále. O konečném vítězi rozhodla odborná porota, ve které zasedla architektka Eva Jiřičná nebo urbanista Peter Gero.
Kancelář města Brna pak všechny ostatní návrhy vystaví v Křížové chodbě brněnské Nové radnice. Vernisáž se za účasti vítězného týmu uskuteční 30. září. Představen bude i velký model nové čtvrti Trnitá, který při svém hodnocení využívala odborná porota.
„Autoři vítězného návrhu budou dohlížet na kvalitní zpracování projektové dokumentace nové budovy. Budou zárukou toho, že po dokončení bude nové nádraží nejen chloubou jižní Moravy, ale také místem, které budou cestující využívat opravdu rádi,“ řekl náměstek generálního ředitele pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb ze Správy železnic.
Jak dlouho stavba potrvá?
Předpoklad dokončení nové budovy hlavního nádraží směřuje do roků 2032 až 2035, kdy už bude hotová i část nové čtvrti Trnitá. Projektanti slibují „plynulé začlenění do městské sítě a obohacení veřejného života nové čtvrti, komfortní a snadné využití s vynikajícími možnostmi přestupu a reprezentativní budovu, která posiluje identitu města Brna“.
„Vítězný návrh v sobě podle poroty kombinuje odkaz na historické veřejné budovy s moderním přestupním uzlem a kvalitním veřejným prostranstvím. Klade důraz na brněnského genia loci i pečlivé posouzení praktického fungování nové budovy nádraží i jejího okolí,“ doplňuje městský architekt Michal Sedláček, který také v odborné porotě zasedal.
„V průběhu soutěže jsme navíc doporučili některé části návrhu dále dopracovat, výsledek tak bude ještě lépe odpovídat nynějším přísným požadavkům na novou nádražní budovu,“ dodává.
Nádraží se přesune z centra k vodě
Brněnský železniční uzel už dnes kapacitně ani technicky nevyhovuje a jeho modernizace je nutná. Bez ní by Brno podle vedení města ustrnulo na konci minulého století, kdy se spolu s vybudováním nákladního průtahu uskutečnila poslední velká změna. Na stavbu nového nádraží v přesunuté poloze bylo Brno už několikrát připraveno, opakovaně ale plány zastavila nepříznivá situace od velké hospodářské krize přes druhou světovou válku po okupaci v roce 1968.
Nové nádraží bude stát u řeky na místě dnešního dolního nádraží. Nyní je hlavní brněnské nádraží v centru města. O poloze nádraží rozhodli v roce 2018 zastupitelé města i kraje.
A jak vypadaly ostatní návrhy? Podívejte se do galerie: