Burger King neví, jak odejít z Ruska. Restaurace nezavřeme, vzkazují tamní franšízanti

Americký fastfoodový řetězec čelí v Rusku nečekaným a velmi kuriózním problémům.

Jak začínají sankce pociťovat Rusové?

Americký fastfoodový řetězec Burger King řeší na ruském trhu kuriózní situaci. Chce sice svůj byznys v Rusku ukončit, jenže není většinovým vlastníkem tamní společnosti, která disponuje jeho franšízou. A nemůže tak své restaurace v Rusku jednoduše zavřít.

Burger King se na ruském trhu ocitl v nekomfortní situaci. Chtěl by jej opustit, ale dohnalo ho nastavení společného byznysu s tamními franšízanty. Fastfoodový řetězec sice většinově patří americké společnosti Restaurant Brands International (RBI), ale kontroluje jen 15 procent joint venture, který před lety vytvořila s ruským byznysmenem Alexandrem Kolobovem.

Ten nyní odmítá restaurace s označením Bruger King a typickým logem v Rusku uzavřít. A Burger King de facto nemá páky, jak ho k tomu donutit. „Zahájili jsme proces prodeje našeho vlastnického podílu ve společném podniku,“ uvedl v otevřeném dopise David Shear, šéf mezinárodních operací společnosti RBI.

Burger King má v Rusku 800 restaurací

„Přestože bychom to rádi udělali okamžitě, je jasné, že to bude nějakou dobu trvat, jak vyplývá z podmínek v rámci naší stávající dohody o joint venture,“ dodal. Shear americké stanici CNN řekl, že trval na tom, aby spolupráce s ruskou stranou skončila hned, avšak „Kolobov to odmítl“. Podle Sheara neexistují žádné legální možnosti, jak kontrakt jednostranně změnit nebo od něho odstoupit. „Žádný byznysmen na světě by ani do takového společného podniku nešel,“ vysvětlil.

Burger King sice už minulý týden přestal s jakoukoli podporou svého podnikání v Rusku, včetně ukončení marketingových kampaní nebo dodávek potřebných polotovarů, ale to je asi tak vše, co v tuto chvíli zmůže. Označení restaurací tak má v rukou až do oficiálního ukončení spolupráce právě Alexander Kolobov. Americký fastfoodový řetězec v Rusku provozuje kolem 800 restaurací.

Ďáďa Váňa

Burger King je tak v mnohem horší pozici než konkurenční síť restaurací McDonald's, která se už z Ruska stáhla. McDonald's však ve společném podniku s ruským partnerem patřil 80procentní podíl, a tak pro něho bylo vyklizení ruských pozic mnohem snazší.

McDonald's sice své provozovny v Rusku uzavřel už minulý týden, ale Rusové rychle vymysleli náhražku. V (rozlohou) největší zemi světa narychlo zakládají fastfoodový řetězec Strýček Váňa, který má znovu rozradostnit miliony lidí, kteří oplakávají odchod svých oblíbených burgerů. Ruská franšíza se logem až příliš nápadně podobá svému americkému vzoru. Stačilo vzít logo McDonald's, otočit ho o 90 stupňů a přidat žlutý pruh, kterým se z legendárního písmena „M“ stalo „B“ (které se v cyrilici čte jako „V“).

Tagy: