Stále více lidí přestává respektovat protiepidemická opatření nařízená vládou
Přestože je nošení respirátorů či nanoroušek nadále povinné například v MHD či ve vnitřních prostorech, Češi je v posledních měsících z velké části znovu vyměnili za klasické roušky, k čemuž přispěly teplé letní počasí a ústup epidemie. Samotní obchodníci přiznávají, že odbyt respirátorů během letních měsíců poklesl a naopak se začaly opět prodávat klasické chirurgické roušky.
Česká republika je v povinnosti nosit respirátory světovým unikátem. Ve většině světa stačí pouze klasické roušky. Česká vláda argumentuje tím, že se příkazem nosit kvalitnější ochranné pomůcky snaží bránit šíření nakažlivějších mutací nemoci COVID-19.
KOMENTÁŘ: Nahraďme respirátory opět rouškami. Cestování bez klimatizace je utrpení
Cestování v těchto parných dnech může být samo o sobě vyčerpávající, vyloženě nesnesitelné se však stává, pokud člověk musí trávit i hodiny v plném neklimatizovaném vlaku v nařízených respirátorech. Lidé proto stále častěji bez nějakého viditelného společenského odporu respirátory odkládají. Pokud chce vláda, aby lidé pravidla ochrany úst v hromadných prostředcích i nadále dodržovali, musí co nejrychleji připustit, že roušky stačí. Jinak budou lidé opatření dodržovat stále méně. Z pochopitelných důvodů.
Lidé však začali v letních měsících tuto povinnost ignorovat, což je patrné na první pohled. Někteří odložili ochranné pomůcky úplně, jiní je vyměnili za klasické roušky. Děje se tak zatím za přihlížení úřadů bez větších sankcí. Přesto ministerstvo zdravotnictví o revizi nařízení podle svých veřejných výstupů zatím neuvažuje. (Na dotaz CNN Prima NEWS doposud neodpovědělo.)
Že se nejedná o pouhé dojmy, dokazují údaje prodejců respirátorů a roušek. „Za měsíc srpen poklesl počet prodaných respirátorů v porovnání s předchozími měsíci, například s červencem, o více než 16 procent. Naproti tomu jednorázové roušky vykazují od května stálý nárůst. V červnu se jich prodalo téměř dvojnásobné množství oproti květnu, v srpnu již více než trojnásobné,“ uvedl pro CNN Prima NEWS Jiří Peroutka, manažer komunikace drogerie DM.
O poklesu prodejů respirátorů od jarních měsíců hovoří také konkurence. „Největší nárůst jsme evidovali v únoru a březnu 2021. Poté nastal mírný propad na úroveň, která je konstantní v rámci posledních šesti měsíců,“ sdělila CNN Prima NEWS Olga Stanley za drogerie Rossmann.
S příchodem podzimu zájem znovu roste
S příchodem chladnějšího podzimu, pozvolným růstem epidemie a po návratu dětí do škol začínají ovšem lidé nakupovat respirátory znovu. „V průběhu prázdnin byl zájem o ně konstantní a pohyboval se v desítkách tisíc kusů týdně. S příchodem září a návratem dětí do škol a koncem dovolených narostla poptávka přibližně o třetinu,“ řekl CNN Prima NEWS ředitel komunikace obchodů Albert Jiří Mareček.
Podobně hovoří také samotní výrobci respirátorů. „Během letních prázdnin prodeje v České republice lehce poklesly, zatímco na jiných trzích se zase ale navýšily. S přicházejícím podzimem v ČR evidujeme opětovný nárůst,“ uvedla pro CNN Prima NEWS Jana Zimová ze společnosti Respilon.